چکیده:
امروزه محیط زیست و معضلاتی که آن را تهدید میکند، یکی از مهمترین چالشهای پیش رو در جوامع مختلف است. بنابراین، این مسئله ابعاد مختلف طرحهای و ایدههای نو در جامعه را تحت شعاع قرار میدهد. معماری به عنوان یکی از ساختارهایی که ارتباط نزدیکی با زمین و چهره طبیعیت دارد، میتواند نقش مهمی در مسائل زیست محیطی داشته باشد. جزیره کیش یکی از مناطق مهم و استراتژیک در جغرافیای کنونی ایران است که مورد توجه بخش گردشگری و فرهنگی است. لذا بررسی معماری ساحلی در آن و چالشهای زیست محیطی که با آن مواجهه است، مسئله مهم و قابل ارزیابی است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش و ماهیت جزء پژوهشهای توصیفی - تحلیلی میباشد. در این پژوهش ضمن شناخت مقدماتی از گردشگری ساحلی به بررسی نقش گردشگران و تأثیرات زیست محیطی پروژههای مرتبط با آن در تخریب محیط زیست و معماری ساحلی جزیره کیش پرداخته شده است. در این پژوهش اطلاعات جمعآوری شده به کمک مدل تحلیلی SWOT مورد پردازش و تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد براساس ماتریس ارزیابی عوامل داخلی نشان میدهد که عوامل داخلی در امر گردشگری و معماری ساحلی واکنش مناسبی نداشته است و از قوتها در مقابل ضعفها به طور مناسبی استفاده نشده است. همچنین بررسی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی نشان میدهد ارگانها و گردشگران در امر معماری و گردشگری ساحلی نسبت به عوامل خارجی واکنش نسبتاً مناسبی داشتهاند و علیرغم ضعف درونی، میتوان با استراتژیهای تعاملی، مبتنی بر ماتریس تعیین راهبرد بهینه، از فرصتهای موجود در جهت رفع موانع استفاده نمود.
اهداف پژوهش:
1.بررسی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای موثر بر معماری ساحلی
2.یافتن راهبردهای بهینه جهت بهبود کیفی معماری ساحلی در کیش
سؤالات پژوهش:
1. عوامل زیست محیطی پروژههای مرتبط با گردشگری، چه تأثیری در معماری ساحلی کیش خواهد داشت؟
2. راهبردهای مقابله با تأثیرات مخرب بر معماری ساحلی جزیره کیش کداماند؟
Poetry, a literary and artistic creation, is a combination of different elements. Imagination and illustration are significant aspects of poetry. Imaginary elements in this genre of literature play an important role in its beauty and permanence. Among these, lyrical poems are among literary forms in which illustration is prominently visible. Lyrical poetry is a reflection of the poet's personal feelings and emotions. Some literary works such as Khamseh Nezami, which were copied during the Safavid period, are also a reflection of pictorial and imaginative elements. The study of the reflection of illustration in the poems of lyrical poems with the five paintings of Shah Tahmasebi can illuminate the deep connection between poetry and painting. This descriptive and analytical method seeks to study the forms of imagination and illustration in systems such as Nasrin and Firooz, Salim and Salmi, Nel and Daman, Naz and Niaz. The research findings indicate the deep presence of illustration and imagination in such poetic artworks. The use of rhetorical industry, style and innovation of illustration is almost the same in all systems, but the style of illustration of the story of "Nel and Deman" has changed outlook midway. The most common criteria used in the imagination and illustration of these few systems are on such axes as emotion, communication and information, social class, the position of the beloved, speech and conversation, carpentry, planets and natural elements. In Khamseh Shah Tahmasebi's paintings, the element of imagination and illustration such as mourning, beloved, speech and natural elements can be evidently seen. Research aims: 1. The place of illustration and imagination in four systems: Salim and Salmi, Firooz and Nasrin, Nel and Daman, Naz and Niaz. 2. A comparative study of pictorial and imaginative elements in the lyrical poetry with the paintings of Khamseh Shah Tahmasebi. Research questions: 1. What effect and role does imagery and imagination have on the poetry of Salim and Salmi, Firooz and Nasrin, Nel and Daman, Naz and Niaz? 2. What are the similarities between the pictorial and imaginative elements in lyrical poems such as Salim and Salmi, Firooz and Nasrin, Nel and Daman, Naz and Niaz with the five paintings of Shah Tahmasebi?
خلاصه ماشینی:
که در ادامه بحث مواردی از این تصویرسازی در منظومههای بالا آورده شده است: نل و دمن: هر گریه که کرد موج خون ریخت هر دم که زد آتشی برون ریخت(فیضی دکنی، 1382: 188) ناز و نیاز : غبار غم به عالم زو فشاند گلیم چرخ را گفتی تکاندند (وحید قزوینی، 41) فیروز و نسرین : نخستین روز چون خوردم از این جا مفروشستم دل و دست خود از کام (نیاز شیرازی، 1395: 110) سلیم و سلمی : افسوس که از فراق دلدار شد چون شب تیره روز من تار(مفتون دنبلی،1388: 60) دوری و رنج در هر چهار منظومه مشهود میباشد.
از مضامین دیگر مؤثر در صور خیال در این منظومهها، کاربست اسامی افراد در تصویرسازی است که در ادامه به مواردی از آن اشاره شده است: نل و دمن: آمد سوی نل بل به صد تبسم خون کرده دل بری و مردم (فیضی دکنی،1382: 165 ) ناز و نیاز : نیاز از پیش می آمد چو نوروز ز دنبالش بهاری عالمافروز(وحید قزوینی،117) فیروز و نسرین : غم نسرینش اندر سینه تنگ چنان جا کرد کآتش در دل سنگ(نیاز شیرازی،1395: 87) سلیم و سلمی : چون دید سلیم روی سلمی شده تافته همچون موی سلمی(مفتون دنبلی، 1388: 56) کاربرد اسامی ایران باستان در سه منظومه «ناز و نیاز» و «فیروز و نسرین» و «سلیم و سلمی» یکسان میباشد اما زیبایی کاربرد صور خیال و یا اینکه شاعر منظور دیگری دارد در «ناز و نیاز» بیشتر میباشد به عنوان مثال «نیاز» در اصل نیاز درون آدمی به همدم و رسیدن به «ناز» میباشد به نوعی کشش بین این دو را نشان میدهد.