چکیده:
امروزه تسهیم دانش بهدلیل ایجاد مزیت رقابتی، نوآوری، افزایش بازدهی، کاهش هزینهها و غیره از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر عوامل ارتباطی در سطوح چندگانه فردی، سازمانی و فناوری بر تسهیم دانش است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی می باشد که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق اساتید و کارکنان اداری دانشگاه لرستان است و برای تعیین نمونهی آماری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با کمک نرمافزار SPSS نشان داد که سه بعد ارتباطی شامل رضایت ارتباطی، سبک ارتباطی و فناوری ارتباطی بر تسهیم دانش تأثیر دارند. نتایج تحقیق نشان داد که تمایل افراد به ارائه دانش بیش از کسب و جمعآوری دانش است، بعد رضایت ارتباطی بیشترین تأثیر را بر تسهیم دانش دارد و وضعیت فناوری ارتباطی در دانشگاه لرستان مطلوب نیست. در پایان پیشنهادهایی برای مسئولین و مدیران دانشگاه ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
هدف اين تحقيق بررسي تأثير عوامل ارتباطي در سطوح چندگانه فردي، سازماني و فناوري بر تسهيم دانش است .
نتايج تحقيق نشان داد که تمايل افراد به ارائه دانش بيش از کسب و جمع آوري دانش است ، بعد رضايت ارتباطي بيشترين تأثير را بر تسهيم دانش دارد و وضعيت فناوري ارتباطي در دانشگاه لرستان مطلوب نيست .
از آنجا که ارتباطات يکي از عواملي است که با متأثر نمودن عوامل ساختاري، فرهنگي، فناوري و غيره بر تسهيم دانش تأثير به سزايي دارد، پژوهشگر در اين تحقيق بر آن است تا ضمن شناسايي و بررسي تأثير عوامل و ابعاد ارتباطي مختلف مؤثر بر تسهيم دانش ، وضعيت اين عوامل و ابعاد را در دانشگاه لرستان بررسي و در صورت وجود مشکل ، پيشنهادهايي را جهت رفع آنها ارائه نمايد.
در پژوهش حاضر از متغيري به نام سبک ارتباطي براي بيان عوامل فردي مؤثر بر تسهيم دانش استفاده شده است که شامل مؤلفه هاي زير است ؛ ١- خونسردي اجتماعي ١٣: يعني تجربه برقراري ارتباط بدون اضطراب در شرايط اجتماعي.
در اين پژوهش عوامل ارتباطي سازماني مختلف مؤثر بر تسهيم دانش را باعنوان رضايت ارتباطي تعريف شده است .
“The role of effective Factors on Organizational Knowledge Sharing” , International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY 2011), Procedia – Social and Behavioral Sciences 29 (2011) 1701 – 1706, 2011.
”The Role of Knowledge Management in Created Organizational Innovation” , Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(2)1136-1141, 2012, available at :http:// www.