چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی نقش مدیریت دانش در ارتقای ظرفیت کارآفرینی کارکنان و توسعه سازمان یادگیرنده میباشد. که در آن کلیه کارکنان ستاد گروه بهمن در مرکز تهران و کرج با 180 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده مطالعه شدند. دادههای گردآوری شده از طریق آزمونهای همبستگی، رگرسیون و سایر آزمونهای مرتبط تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها و نتیجه گیری: در بخش آماری ابتدا از دو مدل جداگانه برای متغیرها استفاده کردند. یافتهها در مدل اول نشان داد که مدیریت دانش به طور مستقیم نسبت به سازمان یادگیرنده تأثیر به سزایی بر ظرفیت کارآفرینی کارکنان دارد در حالی که تأثیر سازمان یادگیرنده بر ظرفیت کارآفرینی کارکنان ناچیز میباشد. مدل دوم نیز نشان داد که مدیریت دانش به طور مستقیم بر سازمان یادگیرنده تأثیر قابل توجهی دارد در حالی که اثر ظرفیت کارآفرینی کارکنان بر سازمان یادگیرنده ناچیز میباشد. در رابطه با عملکرد دو متغیر ظرفیت کارآفرینی کارکنان و سازمان یادگیرنده نیز مشخص شد که با بهبود ظرفیت کارآفرینی کارکنان احتمال ایجاد و توسعه سازمان یادگیرنده وجود دارد. البته عکس این رابطه نیز محتمل است.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که در داخل و خارج از کشور، پژوهشي مشابه در مورد مـديريت دانـش و ارتبـاط آن بـا ارتقاي ظرفيت کارآفريني کارکنان و توسعه سازمان يادگيرنـده انجـام نشـده اسـت و اغلـب مطالعـات صورت گرفته در اين حوزه ها (به صورت جداگانه ) در سازمان هاي دولتي مي باشد، در نتيجـه مطالعـه ي جامعي درباره ي تحليل نقش و اثر مديريت دانـش در ارتقـاي ظرفيـت کـارآفريني کارکنـان و توسـعه سازمان يادگيرنده در سطح ستاد گروه بهمن ، ضرورت انجام چنين پژوهشي را مضاعف نموده است ، در همين راستا با توجه به تعاريف و ابعاد مديريت دانش بر سازمان و نيـز ظرفيـت کـارآفريني کارکنـان و توسعه سازمان يادگيرنده که در هر سه بر ارتباطات ميان افراد و توانمندسازي آنان تاکيد مي شود و نيـز از اهميت قابل توجهي در سازمان برخوردار مي باشند، در پژوهش حاضر ارتباط ميان مـديريت دانـش و ظرفيت کارآفريني کارکنان و توسعه سازمان يادگيرنده و اينکه تا چه اندازه مـديريت دانـش مـي توانـد پيش بين معناداري براي آن دو باشد، از ديدگاه کارشناسان ستاد گروه بهمـن مـورد مطالعـه و بررسـي قرار گرفته است .
جدول ٧ : تأثير يک متغير مستقل بر يک متغير وابسته (آزمون رگرسيون ) (رجوع شود به تصویر صفحه) به اين ترتيب با توجه به نگاره مدل مفهومي پيشـنهادي (حالـت دوم ) و يافتـه هـاي حاصـل از آزمون رگرسيون چندگانه مشخص است که تأثير مديريت دانش بر متغير سازمان يادگيرنده عمـدتاً بـه صورت مستقيم قابل تاييد است و مسير غيرمستقيم رابطه ميان دو متغيـر فـوق آن گونـه کـه در مـدل پيشنهادي دوم ترسيم شد به لحاظ آماري تاييد نميگردد.