چکیده:
در این مقاله به هوش تجاری و تحلیل دادهها به عنوان یک گرایش نوین مدیریتی با رویکرد میان رشتهای در دانشکده کسب و کار دانشگاه کلارکسون آمریکا پرداخته شده است. لذا نخست به معرفی این دانشکده و رویکرد میان رشتهای حاکم بر چشم انداز، ماموریت و برنامههای آن پرداخته میشود. سپس گرایشهای مختلف این دانشکده معرفی میگردد و هوش تجاری و تحلیل دادهها به عنوان یکی از گرایشهای میان رشتهای آن انتخاب و به تفصیل بررسی میگردد. در ادامه مباحثی پیرامون مهارتها و توانمندیهای دانشجویان این رشته، فرصتهای شغلی آنها و همچنین عناوین دروس این گرایش و برنامه درسی آن در مقطع کارشناسی ارائه میشود. سپس به برخی از اقدامات دانشگاه کلارکسون در توسعه فرهنگ و رویکرد میان رشتهای مانند تعریف گرایشهای فرعی، دورههای ویژه تخصصی و دورههای مشاوره و برگزاری مسابقات علمی و فناوری دانشجویی اشاره میشود. در پایان نیز با الگوبرداری از این تجربه و سایر تجارب موفق جهانی، پیشنهاداتی برای اجرا در دانشگاههای کشور و همچنین دانشکدههای مدیریت ارائه میگردد.