چکیده:
مدیریت منابع انسانی از مهمترین فرآیندهای مدیریتی و پشتیبانی در همه سازمانهاست. این فرآیند که قبل از استخدام کارکنان در سازمان آغاز شده و تا پس از انفصال کارکنان از سازمان هم ادامه مییابد، میتواند موجب ایجاد و تقویت مزیتهای رقابتی قابل اتکایی برای سازمانها شود. برخی تجارب دلگرمکنندهای درمورد نقش تعیینکننده و مؤثر این حوزه در موفقیتهای سازمانها در دست است، ولی در تعداد بیشتری از سازمانها، حوزه منابع انسانی هنوز نتوانسته است مشارکت موثری در سرنوشت استراتژیک سازمان و تحقق اهداف بلندمدت ذینفعان داشته باشد. پژوهش حاضر به واکاوی انتظارات مدیران ارشد و صف سازمانها از حوزه منابع انسانی در شرکت ایران خودرو میپردازد. روش تحقیق، از نظر هدف، بنیادی- کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها و اطلاعات، توصیفی و از نوع پیمایشی است. استراتژی پژوهش، ترکیبی از روشهای کیفی(تحلیل محتوا و نگاشتشناختی) و نیز کمی(معادلات ساختاری) پایهریزی گردیده است. پس از بررسیهای انجام شده 15 عامل به عنوان عوامل اصلی مورد انتظار مدیران ارشد و صف سازمانها از حوزه منابع انسانی شرکت ایران خودرو تعیین گردید. همچنین، بر اساس روش معادلات ساختاری جهت آزمون فرضیهها مشخص گردید که متغیرهای برنامهریزی استراتژیک منابع انسانی، طراحی و استقرار نظام آموزشی، اطلاع رسانی و شفافیت امور، الگوبرداری، توجه به درون دادههای سیستم مدیریت منابع انسانی، بهبود نظام جذب و نگهداری و در نهایت استقلال و اختیار بر بهبود نظام پرداخت تأثیر دارند. همچنین نتایج پژوهش بیانگر تاثیر بهبود نظام پرداختها بر رضایت مدیران است.
The human resource management is one of the most important managerial and supportive processes in all organizations. This process which starts before hiring the employees in the organization and continues until their dismissal, can create and empower reliable competitive advantages for the organization. Some encouraging experiences are available on the determinant and effective role of this field in organizations. On the other hand, the human resource field couldn’t reach a good position in most of the organizations and couldn’t have effective involvement in the organization strategic fortune and meet the stakeholders’ long-term aims. Current research tries to analyze top and line managers’ expectations from Human resource department in Iran Khodro Industrial Group Companies. The research method is fundamental-applied in terms of aim and is descriptive-survey in terms of data collecting tools. The research strategy was planned according to a mixture of the qualitative and quantitative methods. 15 factors were determined as the main expected factors from the human resource department by the top and line managers.
خلاصه ماشینی:
Marchington Pandey & Kumar Stone & Deadrick Delery & Roumpi Renkema et al.
بنابراین اين مطالعه با هدف شناسایی ديدگاهها و انتظارات مديران ارشد و صف شرکت از حوزه منابع انساني انجام شده و بدنبال پاسخ به این سوال می باشد که مدل شناسایی ديدگاهها و انتظارات مديران ارشد و صف شرکت از حوزه منابع انساني چگونه مدلی است ؟ Flickinger Chartered Institute of Personnel and Development Hooke Rode et al.
براي اجراي مديريت منابع انساني براي واحد منابع انساني سه جنبه مرتبط اما جداي از هم بايد درك شوند: منابع انساني استراتژيك، استراتژي منابع انساني و سازمان منابع انساني(براندل و پولر 2 ، 2010؛ سیکورا و فریس، 2014؛ ترولن و همکاران، 201 > پیشینه ت > با بررسيهايي که در بين پژوهشهای مختلف صورت گرفت مشخص شد مطالعهاي که مانند تحقيق حاضر به بررسي انتظارات مديران سازمان از حوزه منابع انساني يا کارکنان آن پرداخته باشد وجود ندارد.
آمار استنباطی واکاوی انتظارات با استفاده از روش تحلیل محتوا در پژوهش حاضر مراحل تحليل محتوا به صورت زير است: 1- تدوين سوال ها يا اهداف پژوهش در مرحله اول اين پژوهش ، سوالهای مصاحبه بهصورت ذيل تدوين شده است : به نظر شما اصليترين مشکلات مديريت منابع انساني در ايفاي نقش شريک استراتژيک سازمان کداماند؟ از نگاه مديران ارشد سازمان ها، واحد هاي منابع انساني شرکتها تا چه ميزان توانستهاند در پشتيباني از اهداف و برنامه هاي سازمان موفق باشند؟ لطفاً دلايل موفقيت يا عدم موفقيت را شرح دهيد.