چکیده:
در بسیاری از مطالعات جهت شناخت پیش نیازهای انگیزه خدمت عمومی، بر زمینه اجتماعی- تاریخی تمرکز شده است. این مطالعه تلاش دارد تا به بررسی نقشی که عوامل سازمانی در شکل گیری و پرورش انگیزه خدمت عمومی ایفا می کنند، بپردازد. بنابراین هدف از این تحقیق سنجش تأثیر عوامل سازمانی بر مؤلفه انگیزه خدمت عمومی می باشد. بدین منظور در یک پژوهش توصیفی- پیمایشی تعداد 159 نفر از کارکنان شهرداری منطقه 22 تهران مورد مطالعه قرار گرفته اند. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون رگرسیون چندگانه) استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که با کنترل اثر همه مؤلفه ها، تأثیر چهار متغیر استقلال کار و هویت وظیفه به عنوان مشخصه های وظیفه ای و پیچیدگی شغل و تخصص گرایی به عنوان مشخصه های دانشی بر سطح انگیزه خدمت عمومی از نظر آماری معنی دار است؛ امّا تأثیر دو متغیر اهمیت وظیفه و تنوع وظیفه قابل اهمیت نیست.
In order to recognize the antecedents of public service motivation (PSM), many studies focus on the Sociohistorical context. This study is seeking to examine the role that organizational factors play in shaping and fostering Public Service Motivation. Thus the purpose of this research is to evaluate the organizational factors’ impact on Public Service Motivation component. So in a Descriptive and Survey research a number of hundred and fifty-nine employees of Tehran 22 area municipality were studied. Descriptive - Inferential Statistics (Multiple Regression Method) were used for analyzing the research’s data. The results indicate that by controlling the effect of all components, the impact of four variables including Work Autonomy and Task Identity as Task Characteristics as well as Job Complexity and Specialization as Knowledge Characteristics on Public Service Motivation’s level is statistically meaningful, but the impact of two variables including Task Significance and Task Variety as Task Characteristics is not significant.
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهش حاکی از آن است که با کنترل اثر همه مؤلفهها، تأثیر چهار متغیر استقلال کار و هویت وظیفه بهعنوان مشخصههای وظیفهای و پیچیدگی شغل و تخصصگرایی بهعنوان مشخصههای دانشی بر سطح انگیزه خدمت عمومی از نظر آماری معنیدار است؛ امّا تأثیر دو متغیر اهمیت وظیفه و تنوع وظیفه قابل اهمیت نیست.
همانگونه که در مطالعات پیشین اشاره شد مجموعه عوامل دیگری از جمله عوامل فردی و گروهی نیز بر انگیزه خدمت عمومی تأثیر دارند، امّا علّت انتخاب و تمرکز صرف تحقیق بر متغیرهای سازمانی از این حیث است که این متغیرها در اختیار سازمان هستند و قابلیت دستکاری دارند، در حالی که متغیرهای فردی خارج Public Service Motivation (PSM) Moynihan & Pandey Sociohistorical Mann Park Rainey Perry Brewer, Selden & Facer Kim, et al.
برخلاف این دیدگاه پری و هندقم، معتقد بودند که اگرچه در زبان عامیانه انگیزه خدمت عمومی معادل نوع دوستی به کار میرود ولی این دو مفهوم متفاوت Morgeson & Humphrey Hybrid Organization Hondeghem Houston Bozeman & Su Altruist Motives Bright Brewer, et al.
براساس الگوی اشتیاق شغلی، مشاغلی که به انجام وظایف کاری متفاوت و متنوع میپردازند برای کارکنان لذت بخشتر بوده و متعاقباً موجب افزایش اشتیاق شغلی در کارکنان و نیز پیامدهای مثبت در محیط کار میگردند (بیکر و دموریتی 6 ، 20 > فرضیه دو: تنوع وظیفه بر انگیزه خدمت عمومی تأثیر د > اهمیت و > اهمیت وظیفه میزان تأثیری است که شغل بر زندگی و کار دیگران - چه درون و چه بیرون از سازمان - دارد (اندرسون و 7 h"/>h"/>، 2015).
Task Enlargement Perrow Bakker & Demerouti Anderson & Stritch Grant Bellé 2012؛ پدرسن 1 ، 2015).
Vrachas & Leontakianakos Kalokairinou Georgellis, et al.