چکیده:
این پژوهش به منظور ارایه مدل کیفی شایستگیهای حرفهای مدرسان دانشگاه علمی کاربردی کشور، با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی؛ 1519 کد مفهوم شناسایی، کدگذاری و دسته بندی شده و در ادامه در سه مرحله نه بعد و 22 مولفه، تبیین و نهایتا با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحلهای در بین 18 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، این شاخصها مورد جرح و تعدیل قرار گرفت. در پایان مدل شایستگیهای حرفهای مدرسان دانشگاه علمی کاربردی کشور در نه بعد شایستگیهای دانش تخصصی (در3 مقوله)، شایستگیهای تدریس (در3 مقوله)، شایستگیهای تواناییهای حرفهای (در2 مقوله)، شایستگیهای مهارتهای حرفهای (در4 مقوله)، شایستگیهای نگرش حرفهای (در2 مقوله)، شایستگیهای اجتماعی (در2 مقوله)، شایستگیهای فرهنگی (در2 مقوله)، شایستگیهای دانش سازمانی (در2 مقوله) و شایستگیهای ارتباطی (در2 مقوله) ارائه شد.
This study was conducted to provide a qualitative model of professional competencies of teachers of the University of Applied Sciences. Using inductive content analysis, 1519 concept codes have been identified, coded and categorized, and then in three stages, nine dimensions and 22 components were explained. Finally, using Delphi three-stage technique, these indicators were modified and adjusted among 18 scientific and executive experts. In the end, the model of professional competencies of teachers of the University of Applied Sciences was presented in nine dimensions as follows: specialized knowledge competencies (in 3 categories), teaching competencies (in 3 categories), professional competencies (in 2 categories), professional skills competencies (In 4 categories), professional attitude competencies (in 2 categories), social competencies (in 2 categories), cultural competencies (in 2 categories), organizational knowledge competencies
خلاصه ماشینی:
در این راستا، یکی از مهمترین عناصر نظام آموزش عالی و دانشگاه ها، اعضای هیأت علمی هستند که نقش تعیین کننده و انکارناپذیری در تحقق اهداف و رسالت های آموزش عالی از نظر کمی و کیفی دارند، لذا بررسی عملکرد و شایستگی های آنها در ابعاد مختلف و به ویژه در حیطه تدریس و تأثیری که می توانند بر افزایش کیفیت یادگیری فراگیرلن و دستاوردهای آنان از تحصیل داشته باشند، بسیار ضروری است .
این مهارت ها عبارتند از: سواد عصر جدید (سواد پایه ، سواد علمی، سواد اقتصادی، سواد فنی، سواد دیداری، سواد اطلاعاتی، سواد چندفرهنگی و آگاهی جهانی)؛ تفکر خلاقانه (قابلیت تطبیق و مدیریت پیچیدگی، خودفرمانی، کنجکاوی، خلاقیت ، خطرپذیری، تفکر انتقادی)؛ ارتباطات اجتماعی اثربخش (همکاری و کار گروهی، مسئولیت پذیری شخصی، مسئولیت مدنی و اجتماعی، ارتباطات متقابل ) و بهره وری (اولویت بندی، برنامه ریزی و مدیریت برای کسب نتایج بهتر، استفاده 1 Gray Marchionini 2 Partnership for 21st Century Skills: PCS 3 North Central Regional Educational Laboratory موثر از ابزارهای نوین ، توانایی تولید محصولات با کیفیت مطلوب ) (ان .