چکیده:
مقدمه: شرکتهای تسهیلگر گردشگری پزشکی به عنوان واسطهای بین عرضه کنندگان این صنعت و بیماران عمل میکنند. این شرکتها به منظورکارایی بهینه نیاز به مدیریت سازمان یافته زیرساخت خود دارند. درپژوهش حاضر، عوامل تشکیل دهنده مدیریت زیرساخت این شرکتها بررسی شده است.
روش ها: دادهها با استفاده از دو روش دلفی و پرسش نامه ساختارمند جمع آوری شد. جامعه آماری مربوط به روش دلفی، خبرگان و فعالان حوزه گردشگری پزشکی وکسبوکار الکترونیکی و جامعه آماری دوم متشکل از شرکتهای تسهیلگر گردشگری پزشکی بود. روش نمونهگیری درجامعه اول غیر تصادفی به روش گلوله برفی و تعداد نمونه با توجه به اشباع نظری تعیین شد. در جامعه دوم با توجه به محدود بودن جامعه، پرسش نامه بین همه اعضای جامعه توزیع شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزار اسمارت پی ال اس و روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان میدهد مدیریت زیرساخت شرکتهای تسهیلگر پزشکی از پنج عامل فعالیتها، شرکای تجاری، تواناییها و عوامل داخلی و خارجی تشکیل شده است. فعالیتها شامل زیرساختهای همکاری، جوامع مجازی و یکپارچه کننده زنجیره ارزش است. در بررسی عامل شرکای تجاری با درنظر گرفتن دیگر شرکا، باید توجه بیشتری به نقش شرکتهای بیمه شود. تواناییها دلالت بروجود منابع در اختیار سازمان دارند که شامل منابع انسانی، پایگاه داده از بیمارستانها و پزشکان و دسترسی به متخصصان درمانی میشود. تدوین ماموریت، استراتژی و ساختار سازمانی جزء عوامل درونی و توجه به نقش رقبا، نقش دولت در حمایت از سیستم گردشگری پزشکی و همین طور استفاده از فن آوریهای روز و بستر الکترونیکی گردشگری پزشکی جزء عوامل خارجی تاثیر گذار در مدیریت زیرساخت شرکتهای تسهیلگر پزشکی است.
نتیجهگیری: برای مدیریت زیرساخت شرکتهای تسهیلگر گردشگری پزشکی نیاز به نگاهی یکپارچه به فعالیتها، شرکای تجاری، تواناییها وعوامل داخلی و خارجی است که درپژوهش حاضر به طور جامع به آنها پرداخته شد و در نهایت پیشنهاد شد بستر الکترونیکی مبتنی بر فن آوری برای انجام فعالیتها و فرآیندها در بین شرکای تجاری و شرکتهای تسهیلگر و بیماران و شرکتهای تسهیلگر طراحی گردد.
Introduction: Medical tourism facilitator firms are the firms which act as intermediaries between suppliers of medical tourism and the patients. In order to have efficient and sufficient outcome, these firms need a well-organized infrastructure. In this research, we investigated the infrastructure management indicators of medical tourism facilitator firms in Iran.
Methods: This research was conducted by using a two-step quantitative method: the Delphi technique and distribution of a structured questionnaire. Statistical population for the first data collection step consisted of the experts in medical tourism and e-business. The second statistical population was medical tourism facilitator firms. The data were analysed using the structural equation modelling (SEM).
Results: The infrastructure management for a Medical tourism facilitator firm included the following five factors: activity configuration, network partner, capabilities, internal (mission, strategy and structure) and external (government, competitors and technology) factors. Activity configurations of a firm, included Collaboration platforms, Virtual communities and Value-chain integrators as main activities of an Medical tourism facilitator firm firm. By examining the network partner factor, it became prominent that insurance companies must be considered more although they face limitations due to sanctions. Capability include facilities in medical and tourism segment, access to database of hospitals and physicians. Considering the internal factors mission, structures and strategy of the firm in the context of planning, their target segment, the firm’s human resources and IT structure of the firm should be developed. The government affects Medical tourism facilitator firm firms by making rules and regulations in the context of visa issuance, having relationship with medical tourism target countries, investing and supporting medical tourism system. The internal and external competitors should be monitored wisely for activities, partners, services, prices and the type of provided services. Technology is towards e-health and health applications and platform to provide required data and information for patients of MTF firms as well.
Conclusion: To manage infrastructure of an MTF firm, it is necessary to consider activity configuration, network partner, capabilities, internal and external factors comprehensively, as mentioned in this paper. Designing a platform between facilitators and partners as well as facilitators and patients is recommended.