چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تنبیه بدنی پسران بر میزان عزت نفس و پرخاشگری آنها انجام شد. پژوهش انجام شده، به لحاظ هدف بنیادی، به لحاظ ماهیت همبستگی و از نظر زمان مقطعی بود. فرضیه اصلی تحقیق عبارت بود از: بین عزت نفس و پرخاشگری رابطه معناداری وجود دارد. به منظور آزمودن این فرضیه، از بین دانش آموزان مقطع دوم و سوم هنرستان، ۱۲۴ نفر از دانش آموزان پسر به صورت غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات مربوطه از طریق پرسشنامه عزت نفس (کوپر اسمیت)، پرسشنامه پرخاشگری (باس و پری) و همچنین پرسشنامه محقق ساخته (تنبیه بدنی) جمع آوری گردید. داده های به دست آمده از پاسخ های داده شده به پرسشنامه ها، کد گذاری و تصحیح شده و با استفاده از نرم افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از انجام تحلیل آماری مشخص گردید که بین عزت نفس و پرخاشگری پسران رابطه منفی معناداری (۳۹۵/۰-) وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
فرضیه های فرعی: الف) عزت نفس گروهی که مورد تنبیه در خانه قرار گرفته اند، به طور معنا داری پایین تر از گروهی است که در خانه تنبیه نشده اند.
جدول4: شدت تنبیه در مدرسه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بررسی فرضیه ها فرضیه اصلی: بین عزت نفس و پرخاشگری رابطه معنا داری وجود دارد .
جدول5: بررسی فرضیه اصلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه فرعی اول: عزت نفس گروهی که مورد تنبیه در خانه قرار گرفته اند، به طور معنا داری پایین تر از گروهی است که در خانه تنبیه نشده اند .
جدول 7: بررسی فرضیه فرعی اول {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} به طور خلاصه، در تبیین نتایج جداول شماره 6 و 7 می توان گفت که تنبیه بدنی دانش آموزان در محیط خانه و خانواده، با کاهش عزت نفس آنها به همراه بوده است.
فرضیه فرعی دوم: عزت نفس گروهی که مورد تنبیه در مدرسه قرار گرفته اند، به طور معنا داری پایین تر از گروهی است که در مدرسه تنبیه نشده اند .
جدول8: بررسی فرضیه فرعی دوم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طور که در جدول 9 مشاهده می گردد، بین پرخاشگری کسانی که مورد تنبیه در مدرسه قرار گرفته اند، با کسانی که در مدرسه مورد تنبیه قرار نگرفته اند، تفاوت معنا داری وجود دارد.
جدول 9: بررسی فرضیه فرعی دوم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} به طور خلاصه، در تبیین نتایج جداول شماره 8 و 9 می توان گفت که تنبیه بدنی دانش آموزان در محیط مدرسه، با افزایش پرخاشگری آنها به همراه بوده است.