چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت ملی است. روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری شامل شهروندان بالای 15 سال تبریزی است و حجم نمونه برابر با 444 نفر است. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. یافتههای پژوهش نشان داد که مدت عضویت در شبکه-های اجتماعی مجازی بر هویت ملی، بعد آگاهی و بعد تعهد هویت ملی، میزان فعالیت بر بعد تعهد هویت ملی و حضور واقعی بر بعد آگاهی هویت ملی تاثیر منفی و میزان فعال بودن تاثیر مثبت بر بعد آگاهی هویت ملی دارد. میزان تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر بعد تعهد هویت ملی بیشتر از سایر ابعاد است. نتایج نشان داد که صرف حضور در شبکههای اجتماعی مجازی تاثیر مثبت یا منفی بر هویت ملی ندارد، بلکه زمینه اجتماعی و فرهنگی کاربران در تعیین نوع تاثیر این شبکهها موثر است و ارائه تعریفی فراگیر از هویت ملی میتواند باعث تقویت هویت ملی گردد
The purpose of this study is to investigate the impact of online social networks on national identity. The research method is survey and the statistical population consisted of citizens over 15 years of Tabriz. The sampling method is multi-stage cluster sampling and research tool is researcher made questionnaire. The findings showed that the duration of membership has a negative effect on national identity and dimensions of awareness and commitment. Also, the effect of the amount of activity on the commitment and actual presence on the awareness is negative. But being active has a positive effect on the belonging and commitment of national identity. The impact of online social network on commitment is more than other dimensions. The results showed that mere presence in online social networks does not have a positive or negative effect on national identity, but the social and cultural context of users is effective in determining the type of impact of these networks and providing a comprehensive definition of national identity can strengthen identity.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که صرف حضور در شـبکه هـای اجتماعی مجازی تاثیر مثبت یا منفی بر هویت ملی ندارد، بلکه زمینه اجتمـاعی و فرهنگـی کاربران در تعیین نوع تاثیر این شبکه ها موثر است و ارائـه تعریفـی فراگیـر از هویـت ملـی میتواند باعث تقویت هویت ملی گردد.
رسانه های اجتماعی از جملـه شـبکه هـای اجتماعی مجازی از طریق تولید، بازتولید و انتشار اطلاعات و پیام های نمادین و تولیـد معنـا میتوانند نقش دوگانه ای داشته باشند: از یک طرف رسانه هـای اجتمـاعی از طریـق روایـت - گری اسطوره ها، نمادها، آیین ها، ارزش ها، هنجارها و علایق ملی و بازنمـایی خلـق و خـوی عام و جمعی به ایجاد بازتولید، تفسیر و باز تفسیر و تحکیم و تقویت هویت ملـی و نهادینـه کردن آن در حافظه مردم و شهروندان کمک نماید و به عنوان شـکل دهنـده قلمـرو فراگیـر حوزه عمومی با تولید، تقویت و بازنمایی وجوه مشترک «ما» و وجوه تمایز بـا «دیگـران »، در خدمت بازنمایی هویت جمعی عام و فراگیر قرار گیرند؛ در مقابـل ایـن رسـانه هـا از طریـق عرضه نمادها و آیین های خرد و یا غیربومی، بازتولید و تفسیر ارزش ها و هنجارهای بیگانـه ، حذف بسیاری از محدودیت های «زمـانی و مکـانی» و تغییـر شـدید شـیوه هـای زنـدگی و پیدایش سبک های جدید زندگی، تکثیر نمادها، تغییر دادن ذائقه ها، یکسان سازی زبـان ، رشـد توقعات و انتظارات ، دگرگونی در ارزش ها، ظهور مرزبندیهای هویتی جدیـد، نقـش منفـی در حافظه ملی و در مورد شهروندان ایفا و در جهت اسـتحاله و تضـعیف احسـاس تعلـق و تعهد ملی حرکت نماید.
به همین خاطر در این پژوهش تـلاش شده است تا کیفیت حضور در شبکه های اجتماعی مجازی از جملـه مـدت حضـور، میـزان فعالیت ، نحوه حضور، میزان فعال بودن و در نهایت میزان وابستگی به شـبکه هـای اجتمـاعی مجازی بر هویت ملی شهروندان تبریزی مورد بررسی قرار گیرد.