چکیده:
مقدمه:
در این پژوهش تاثیر خستگی شناختی بر میزان همنوایی مورد بررسی قرار گرفته است.
روش:
به این منظور ۴۵ دانشجو به صورت خوشه ایانتخاب شدند که به طور تصادفی در ۳ گروه ۱۵ نفر جای گرفتند. پژوهش دارای دو مرحله بود. در مرحله اول آزمودنیهای گروه اول با مسائل شناختی قابل کنترل و آزمودنیهای گروه دوم با مسائل شناختی غیرقابل کنترل روبرو شدند. گروه سوم به عنوان گروه کنترل، با مسائل شناختی روبرو نشده و فقط در مرحله دوم شرکت داشت. پس از آن در مرحله دوم تمام افراد گروه اول، دوم و سوم در شرایط آزمایشی همنوایی اصلیاش، مورد آزمون قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:
نتایج نشان دادند که میزان همنوایی در هر سه گروه، تفاوت معناداری دارد (۰۰۱/ ۰ >p ). نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد که گروه روبرو با مسائل قابل کنترل (گروه اول)، همنوایی کمتر و گروه مواجه با مسائل غیرقابل کنترل (گروه دوم)، همنوایی بیشتری را نسبت به گروه کنترل بروز دادند (۰۰۱/ ۰ >p ).
نتیجه گیری:
نتایج حاصله تلویحات مهمی درباره ماهیت شناختی همنوایی ارائه داده و موید نقش خودگردانی در ادراک اجتماعی است.
Introduction
The effect of cognitive exhaustion on conformity has been studied in this research.
Method
For this purpose 45 university students through a cluster sampling were selected and randomly allocated to in three groups (n. of each group =15). The research consisted of two stages: In the first stage, the group one was exposed to solvable cognitive problems and the group two with unsolvable problems. Group three as control group didnt attended in this stage. In the second stage, all groups were tested in Asch's basic conformity experiment.
Results
The results through one-way analysis of variance showed a significant difference in degree of conformity between groups (p <0. 001). Also data were analyzed by Tukey post hoc test and indicated that group one's degree of conformity (exposed to solvable cognitive problems) was lower than control group and group two's degree of conformity (exposed to unsolvable cognitive problems) was higher than control group (p <0. 001).
Conclusions
The implications of these results are discussed with respect to cognitive essence of conformity and self-control influence on social perception.