چکیده:
سابقه و هدف: سلامت دارای چهار بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است که بعد معنوی سلامت از اهمیت بیشتری برخوردار است. با توجه به اینکه حفظ سلامت معنوی، جسمی، روانی و اجتماعی دانشجویان پرستاری بهعنوان مولفههای مهم سلامت در ارتقای کارکرد آنها در سازمانهای بهداشتی و درمانی موثر خواهد بود، بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی ارتباط فعالیتهای مذهبی با سلامت جسمانی و روانی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال ۱۳۹۸ است.
مواد و روشها: نمونهی پژوهش این مطالعهی توصیفی-تحلیلی، ۱۸۴ نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ابزار پژوهش، پرسشنامهی "زمینهیابی سلامت ویر و شربورن" شامل ۳۶ سوال بستهپاسخ است. دادهها با نرمافزار SPSS ۲۲ و آزمونهای آماری کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در مطالعهی حاضر، بین سلامت جسمانی با فعالیت مذهبی و مولفههای آن، رابطهی معناداری مشاهده نشد (۰/۰۵P-value>). بین سلامت روانی با فعالیت مذهبی و مولفههای آن، رابطهی معنادار وجود دارد (۰/۰۰۰=P-value). بین فعالیت مذهبی و مولفههای آن، سلامت جسمانی و سلامت روانی با جنسیت، مقطع تحصیلی، سابقهی اختلال روانی، وضعیت تاهل و ردهی سنی رابطهی معناداری مشاهده نشد (۰/۰۵P-value>) اما با ترم تحصیلی دانشجویان رابطهی معنادار گزارش شد (۰/۰۵P-value).
نتیجهگیری: نظر به "متوسط" بودن سطح سلامت روانی دانشجویان و رابطهی مستقیم و معنادار بین سلامت روانی با فعالیت مذهبی و مولفههای آن، لازم است جهت ارتقاء سطح معنویت دانشجویان پرستاری و مامایی برنامهریزیهای لازم صورت گیرد.
Introduction: Health has four physical, mental, social and spiritual dimensions of which spiritual dimension is the most important. Given that maintaining these four dimensions of nursing students as important components of mental health will be effective on their professional improvement in health care organizations. Therefore, the aim of this study was to investigate the relationship between religious activities with physical and mental health of nursing and midwifery students of Kurdistan University of Medical Sciences in 2019.
Methods: The sample of this descriptive-analytical study was 184 nursing and midwifery students of Kurdistan University of Medical Sciences, and the research tool was a "Ware & Sherbourne Health Survey" questionnaire containing 36 closed-ended questions. Data were analyzed by SPSS 22 using Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient, independent t-test and one-way ANOVA.
Findings: In the present study, there was no significant relationship between physical health with religious activity and its components (P>0.05). There was a significant relationship between mental health and religious activity and its components (P=0.000). No significant relationship was found between religious activity and its components, physical health and mental health with gender, educational level, history of mental disorder, marital status and age, but they had a significant relationship with studentschr('39') semester.
Conclusion: Considering the "average" level of mental health of students as well as the direct and significant relationship between mental health with religious activity and its components, it is necessary to plan for the promotion of spirituality among nursing and midwifery students.