چکیده:
مقدمه: مفهوم شایستگی در تمام حوزهها و رشتههای دانشگاهی حایز اهمیت است. از جمله مهمترین این حوزهها با درنظرگرفتن حساسیت موضوع، حوزه علوم پزشکی است. پزشکان و تیم پزشکی، کارگزاران اصلی نظام سلامت هستند و هر گونه تغییر در رویکرد ارایه خدمات سلامت نیازمند تغییر در آموزش آنها است. براساس این مبنا، هدف این مطالعه، تبیین مهمترین شایستگیهای دانشآموختگان علوم پزشکی در قرآن کریم و در اسناد بینالمللی بود. برای رسیدن به این مهم، با استفاده از روش تحلیلی، ابتدا با تامل در آیات قرآنی و توجه در تفاسیر، این ملاک و معیارها استخراج و با بایدها و نبایدهای پزشکی موجود در اسناد بینالمللی تطبیق داده شد و در مرحله دوم، کلیدواژههایی با موضوع شایستگی در علوم پزشکی در عرصه بینالمللی و همچنین در ایران مورد توجه قرار گرفت.
نتیجهگیری: براساس مولفههای قرآنی، شایستگی در دو حیطه اخلاقی (مفاهیمی چون وجوب تخصص، تعهد، داشتن قدرت پیشبینی و تشخیص صحیح بیماری فرد) و رفتاری (مفاهیمی چون عطوفت و نرمخویی، تعدیل در برخورد با مراجع، داشتن روحیه مسئولیتپذیری، دوری از تکبر و خوشرفتاری با بیمار) قرار میگیرد. در عرصه بینالمللی، هر چند تعاریف، مولفهها و دستهبندیهای مختلف ارایه شده است، اکثر تحقیقات از بین مولفههای شایستگی ۴ مولفه اصلی شامل مولفه دانش، مولفه مهارت، مولفه توانایی و مولفه انگیزه را نام میبرند. در ایران، طبق تعریف شورای انقلاب فرهنگی، شایستگی دارای ۴ مولفه اصلی نگرشی (انگیزشی)، توانایی ذهنی، دانش کاربردی و مهارت عملی است.
The concept of competence is important in all fields and disciplines of academic sciences especially in medical sciences considering the sensitivity of the subject. Physicians and medical teams are the main agents of the health system, and any change in the delivery of health services requires a change in their education. In this regard, the aim of the present study is to explain the important competence indicators of graduates of medical sciences from the perspective of international documents and Qurchr('39')an. For this purpose, the criteria were extracted and adapted to the medical norms in the international documents by investigating Quranic verses and its interpretations through the analytical method. In this area, the keywords with the subject of competence were considered in medical sciences in the international arena and also in Iran.
Conclusion: Based on the Qurchr('39')an perspective, competence is in the two ethical (Concepts such as required expertise, commitment, having the power of prediction and the correct diagnosis of a personchr('39')s illness) and behavioral areas (Concepts such as affection and premsia, flexibility in dealing with references, having a sense of responsibility, avoidance of arrogance and having a good behavior with the patient). In the international arena, various definitions, components, and categories are presented. Among the competence components, many of the researches mentioned four main components includes the knowledge, skill, ability and the motive component. In Iran based on the definition of the supreme council of the cultural revolution, competence has four main component includes of attitude (motivational), mental ability, applied knowledge, and practical skills.