چکیده:
هدف پژوهش حاضر پیشبینی قلدری براساس ویژگیهای شخصیتی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی در دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با هدف پیشبینی عضویت گروهی طراحی شده بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم، شهر خشکبیجار در سال تحصیلی 98-97 بود. از میان آنها 200نفر باروش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس قلدری ایلینویز (2001)، پرسشنامهی شخصیتی هگزاکو اشتون و لی (2001)، پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) و مقیاس تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل تابع تشخیص گام به گام استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد در بین مولفههای ویژگیهای شخصیتی، توافق پذیری، باوجدانی و صداقت – تواضع و در بین مولفههای راهبرد تنظیم شناختی هیجان، سرزنش خود، سرزنش دیگران و تمرکز بر نشخوار فکری و همچنین در بین مولفههای تحمل پریشانی، ارزیابی، تنظیم و جذب به ترتیب بیشترین سهم را بر روی تابع تشخیص و قدرت تمیز بین طبقات را داشتند. پیشبینی عضویت گروهی برای طبقه بندی صحیح دانشآموزان در ویژگیهای شخصیتی 5/64%، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان 63% و برای تحمل پریشانی 5/64% بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت، قلدری در دانشآموزان بیشتر به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهدافی خاص و برای رهایی از افکار و هیجانهای پریشان کننده صورت میگیرد.
The purpose of this study was to predict bullying based on personality traits, cognitive emotion regulation strategies and distress tolerance in students. This study was conducted with a correlational method. The study population consisted of male high school students in Khoshkibijar city in 2018-2019. Using convenience sampling method, 200 were selected. Data were collected using Illinois Bullying Scale(2001), Hexaco Ashton & Lee Personality Inventory(2001), Garnefski & Craig (2006) Cognitive Emotion Regulation Strategies Questionnaire, and Simmons & Gaher Distress Tolerance Scale (2005). In this study, data were analyzed by stepwise discriminant function analysis. Findings showed that among the components of personality traits - agreeableness, conscientiousness and honesty - humility and among the components of cognitive emotion regulation strategy; self-blame, blaming others and focusing on rumination as well as among the components of distress tolerance; evaluation, adjustment, and imbibition had the highest contribution to the detection and distinguishing ability between classes, respectively. The prediction of group membership for correct classification of students in personality traits was 64.5%, cognitive emotion regulation strategies 63% and for distress tolerance 64.5%. Therefore, it can be concluded that bullying is more often used as a means of achieving specific goals and releasing distracting thoughts and emotions in students.