چکیده:
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به نظریهای در حوزه جامعهپذیری سازمانی در نظام بانکی ایران با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد صورت گرفته است. اهمیت پرداختن به موضوع جامعهپذیری سازمانی از آن رو است که با ارتقاء سازگاری کارکنان در سازمان و کسب مهارتهای فنی و کارکردی مناسب، ضمن کارآمدشدن سازمان، کارکنان رضایت بیشتری را تجربه مینمایند. برای استخراج مؤلفههای اصلی و تأثیرگذار بر جامعهپذیری کارکنان از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است و با 19 نفر از متخصصان حوزه منابع انسانی در نظام بانکی در سطح شهر تهران، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، مصاحبه عمیق به عمل آمد. در این پژوهش با استفاده از روش داده بنیاد، در مرحله کدگذاری باز، 49 مفهوم و 19 مقوله استخراج شد. یافتههای پژوهش نشان داد که برای رسیدن به یک مدل توسعه یافته از جامعهپذیری سازمانی در نظام بانکی ایران، باید آن را به عنوان یک فرایند مستمر و مداوم در نظر گرفت تا از رهگذر حمایت گری مدیران ارشد، مسئولیتپذیری اجتماعی و فرهنگسازمانی جامعه پذیر، ارزشها و هنجارها و نقشهای مورد انتظار از فرد بهطور شفاف و مشخص، منتقل گردد.
1-INTRODUCTION The development of any society depends on both the performance of its organizations and individuals. When individuals join organizations, they must learn to understand and make sense of their new surroundings. organizational socialization is a process through which this sense-making occurs and an employee learns the required knowledge, skills, attitudes, and behaviors to make a successful transition and adapt to the new job, role, or culture. socialization is one of the most important organizational processes that can minimize the shocks and tensions resulting from a contradiction between employees' expectations and job realities. it also reduces the amount of organizational financial losses and employees' demand for resignation. one of the main functions of organizations is making individuals sociable. 2-THEORETICAL FRAMEWORK Organizational researchers seek to study the significant impacts of the effective socialization process. in the literature on human resource management, there exist different theories that, in a general classification, can be divided into process and content theories. the problem cannot always be found in the network of causal relationships of theories. the existing theories are originated in other communities, especially western countries of different cultural elements. therefore, a new theory is needed for developing the organizational socialization model in the banking system of iran. in this regard, using the grounded theory, the focus of this study was on finding the existing elements and their relationships in Iran's banking system. 3- METHODOLOGY This research was a qualitative study accomplished by grounded theory. Needed data were collected by conducting in-depth interviews with human resource experts of the banking system located in Tehran. the sampling method was purposeful and the sampling procedure continued interview 19 to satisfy the theoretical saturation rule. 4-RESULT & DISCUSSION The banking system should emphasize the organizational socialization processes to enable the employees to learn and adapt. additionally, it should provide employees with the required information and resources in exchange for their response to environmental changes. according to the results of grounded theory, 49 concepts and 19 categories were extracted in the stage of open coding. the emerged categories are as follows: organizational socialization, socialized organizational structure, supportive senior managers, organizational commitment, social responsibility, human resources dynamism, the stability of the existing human resource system, lack of desire for socialization, organizational apathy, work context, organizational culture, designing human resource processes, designing evaluation system, designing resources allocation system, succession planning, value creation, human resource development, competitiveness, and socializing fundamental management. 5-CONCLUSION & SUGGESTIONS After developing the organizational socialization model for the banking system of Iran, the followings are suggested to enrich the existing socialization theories: to study the organizational socialization based on the current categorization dividing the banking system into public, private, semi-public, and semi-private; to conduct studies on components of organizational socialization comparing the public, private, semi-public, and semi-private banks; to study the intergenerational differences for organizational socialization in Iran's banking system; to conduct studies on organizational socialization components comparing the different internal and foreign organizations.
خلاصه ماشینی:
برای استخراج مؤلفه های اصلی و تأثیرگذار بر جامعه پذیری کارکنان از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است و با ١۹ نفر از متخصصان حوزه منابع انسانی در نظام بانکی در سطح شهر تهران ، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، مصاحبه عمیق به عمل آمد.
یافته های پژوهش نشان داد که برای رسیدن به یک مدل توسعه یافته از جامعه پذیری سازمانی در نظام بانکی ایران ، باید آن را به عنوان یک فرایند مستمر و مداوم در نظر گرفت تا از رهگذر حمایت گری مدیران ارشد، مسئولیت پذیری اجتماعی و فرهنگ سازمانی جامعه پذیر، ارزش ها و هنجارها و نقش های مورد انتظار از فرد به طور شفاف و مشخص ، منتقل گردد.
توجه ناکافی به پدیده جامعه پذیری سازمانی و توسعه آن می تواند منتج به ترک سازمان شود )١٩٨٦ ,Fisher( و درنهایت باعث اختلال کارها و از دست رفتن بهرهوری می شود )٢٠٠٥ ,Delery &Shaw, Gupta (، همچنین این مسئله باعث ایجاد هزینه برای سازمان - ها در جذب، انتخاب و آموزش کارکنان خواهد بود )٢٠٠٣ ,Wanberg &Kammeyer (.
) بحث و نتیجه گیری / هدف این پژوهش ، استخراج و شناسایی مؤلفه های توسعه جامعه پذیری سازمانی در نظام بانکی ایران است .
Study of organizational socialization and its relationship on employees' performance, African Journal of Business Management, 5)26(.