چکیده:
با استوار شدن پایه های خلافت فاطمیان در مصر (362 قمری) پیشروی ایشان به سوی شرق که همزمان با دوره سوم خلافت عباسیان بود(334-447هجری)، آغاز شد. ایشان در این عصر با گسیل نمودن داعیان خویش به جزیره عراق، در ترویج مذهب اسماعیلی و جذب عقیدتی_سیاسی شیعیان عراق به ویژه بغداد به غایت کوشیدند. هجوم تبلیغی داعیان با حیات شریف مرتضی، که نه تنها پس از استاد خویش، شیخ مفید به زعامت مکتب بغداد رسید، بلکه سی سال نیز عهده دار مناصب نقابت، امارت حج و دیوان مظالم بود، مقارن گردید. با وجود این، پرسشی در این میان شایسته طرح است: شریف مرتضی،درمقام زعیم ثانی مکتب بغداد،در برابر هجمه های تبلیغی دُعات فاطمی، چه واکنشی از خود نشان داد؟ یافته های این مقاله بر آن است که مرتضی از یکسو با مجاب نمودن برادرش در امضای منشور القادر، به کمک بازتاب و تأثیر اجتماعی امضای رضی و خود بر جامعه شیعه، و از سوی دیگر نفی و نقد عالمانه عقاید اسماعیلیه موفق شد در حد امکان تأثیر جَو تبلیغاتی فاطمیان را بر ذهنیت شیعیان عراق، به خصوص بغداد بشکند و ایشان را بیش از پیش متوجه خط اعتقادی_سیاسی مرجعیت فقهای امامی به زعامت شیخ مفید _که بر پذیرش امامت حضرت صاحب الأمر و غاصب دانستن خلافتهای موجود استوار بود_سازد. شریف مرتضی کوشید بر حسب توان و امکانات خود، از گرایش سیاسی_اعتقادی شیعیان به فاطمیان کاسته، جامعه شیعه را از این بحران عبور دهد.این مقاله سعی داردبا شیوه توصیفی_تحلیلی واکنش شریف مرتضی را در برابر هجمه های تبلیغی دُعات فاطمی بررسی نماید.
With the establishment of the foundations of the Fatimid Caliphate in Egypt (362 AH), their advance to the east, which coincided with the third period of the Abbasid Caliphate (337-447 AH), began. In this era, by sending his da'is to the island of Iraq, he tried his best to promote the Ismaili religion and to attract the ideological-political interests of the Iraqi Shiites, especially in Baghdad. The propaganda attack of the da'is coincided with the life of Sharif Morteza, who not only became the leader of the Baghdad school after his teacher, Sheikh Mofid, but also held the positions of niqab, Hajj emirate and court of oppression for thirty years.Nevertheless, a question worth asking is: How did Sharif Morteza, as the second leader of the Baghdad school, react to the propaganda attacks of the Fatimid prayers? The findings of this article are that on the one hand, by persuading his brother to sign the Charter of Al-Qadir, with the help of the reflection and social impact of Razi and his signature on the Shiite community, and on the other hand, the scholarly denial and critique of Ismaili beliefs succeeded To break the propaganda atmosphere of the Fatimids on the mentality of the Shiites of Iraq, especially Baghdad, and to make them more and more aware of the line of belief - political authority of the Imami jurists under the leadership of Sheikh Mufid - which was based on accepting the Imamate of Hazrat Sahib al-Amr Sharif Morteza tried to reduce the Shiite political-religious tendency to the Fatimids according to his ability and possibilities, to pass the Shiite community through this crisis. This article tries to study Sharif Morteza's reaction to the propaganda attacks of the Fatimid prayers in a descriptive-analytical way.