چکیده:
این نوشتار به آموزش معماری به عموم ب هعنوان یکی از مصادیق مهم در ارتقای دانش مردم پرداخته است. نگاه به ادراک عادی مردم برای معماران، در نوع خودش امری نوظهور است. به این منظور، ابتدا با مرور ادبیات آموزش معماری به مردم عادی و به ویژه نوجوانان، و با کمک گرفتن از تجربیات آموزشی مدرسان معماری در سطح دبیرستانی و دانشگاهی، کتابچۀ کم کآموزشی در زمینۀ معرفی شاخصه های معماری خوب تهیه شد و پس از آموزش و تدریس محتوا، میزان ادراک و دانش نوجوانان در زمینۀ معماری نسبت به اطلاعات آ نها قبل از تدریس محتوا در شش دبیرستان پسرانه و دخترانۀ شهر دامغان ب هعنوان گروه آزمون، مورد سنجش قرار گرفت و ب هعنوان گروه گواه برای این پیمایش از داده های یک تحقیق قبلی در همین زمینه استفاده شد. نتایج این پیمایش حاکی از اثربخشی چنین آموزشی در ارتقای پیوند معماری و مردم در حیطۀ عملکردی است و نقش محتوای آموزشی را در تغییر دیدگاه ها، تعمیق نگرش دربارۀ معماری خوب و انتقال ارز شهای فرهنگی و هویت معماری نشان می دهد. تایید سودمندی آموزش عمومی در این
نوشتار، مقدم های است برای تدوین یا ویرایش کتب درسی دورۀ متوسطه که راه را برای پژوهش های بیشتر در حیطۀ ادراک نوجوانان از معماری هموار می کند.
This article discusses public education of architecture as an important aspect of improving public knowledge. Assessing public understanding of architecture is itself an emerging field of study. In this research, educational content was prepared to introduce criteria of fine architecture, and after the completion of the course, the general understanding and knowledge of adolescents in six boys and six girls high schools in Damghan regarding architecture was measured and compared with the results of the assessments before taking the course. Data from a previous study in the same field was used as the data for the control group. The results of this survey show that the training was effective in improving the link between architecture and people and confirm the role of educational content in changing views, refining attitudes toward architecture, and transferring cultural values and architectural identity. This effectiveness means an introduction to compiling or editing textbooks for secondary school, leading to further research in the field of adolescent understanding of architecture.