خلاصه ماشینی:
خود مدیریتی دانشآموزان در ایام قرنطینه / استادیار دانشگاه شهید بهشتی / دکتر فاطمه وجدانی ۱۴۰۰/۰۱/۱۷ گسترش همهگیری جهانی کرونا (ویروس جدید کووید ۱۹) در چند ماه اخیر، نهتنها یک رویداد فاجعهبار زیستی است، بلکه به تغییرات وسیعی در زندگی و فعالیتهای روزمره افراد منجر شده و تأثیرات نامطلوب زیادی از نظر روانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر جای نهاده است.
قرنطینه معمولاً برای اکثر افراد تجربه ناخوشایندی است و هیجانات منفی، مانند اضطراب، ترس، اندوه، ناامیدی و خشم را به دنبال دارد؛ به طوری که در صورت تداومیافتن و شدتداشتن، میتواند عملکردهای مفید افراد را دچار اختلال کند.
پژوهشگران سایر کشورها نیز گزارش میکنند که شیوع کووید ۱۹، از طریق تغییر ساعت خواب، تماشای طولانیمدت تلویزیون و استفاده مداوم از گوشیهای هوشمند برای انجام تکالیف درسی، روند زندگی عادی کودکان و نوجوانان را تغییر داده و آنها را دچار مشکلاتی در خودتنظیمی کرده است.
از آنجا که کنترلی بر محتوای آنچه منتشـر میشود، وجـود نـدارد و حضور نوجوانان در شبکههای اجتماعی نیز قابل کنترل بیرونی نیست، آنها خود باید دست به کار شوند و این سونامی اطلاعاتی را مدیریت و تنظیم کنند؛ با تفکر انتقادی، مواجهه آگاهانه و خردمندانه با اطلاعات، عادت به کسب اطلاعات از منابع معتبر، قطع زنجیره انتقال شایعات، اجتناب از بزرگنمایی و نظایر اینها.
از سوی دیگر، ضرورت تداوم ارتباط با معلمان برای دریافت و ارسال تکالیف درسی حتی در ساعات خارج از ساعات درسی استاندارد توسط بسیاری مدارس و معلمان، دانشآموزان را به سوی استفاده 24 ساعته از این وسایل سوق داده است.
Update: public health response to the coronavirus disease 2019 outbreak United States.