چکیده:
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر فراتحلیل همبستههای روانشناختی کارآفرینی در ایران بود.روش: روش پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل است. از این رو با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی داخلی همچون جهاد دانشگاهی، پایگاه اطلاعاتی نور و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به بررسی مطالعات و پژوهش های مربوط پرداخته شد. نمونه مطالعات مورد استفاده 36 مورد که از سال 1387 تا 1396 در ایران انجام شده بود. ابزار اندازهگیری این پژوهش چک لیست فراتحلیل بود. دادههای حاصل از مطالعه با استفاده از روش اندازه اثر برای مدل اثرهای ثابت با استفاده از نرم افزار فراتحلیل (ویرایش دوم) مورد تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از ویرایش دوم نرم افزار جامع فراتحلیل انجام شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین اندازه اثر کلی برابر 0.30 که در سطح 0.001 معنادار است. بنابراین میانگین اندازه اثر پژوهش حاضر (0.307) را میتوان مطابق با جدول تفسیر اندازه اثر کوهن متوسط ارزیابی نمود.نتیجه گیری: بین عوامل رفتاری، جایگاه مهار و تحمل ابهام، نوآوری، ویژگیهای روانشناختی، کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی، اضطراب اجتماعی و خودباوری، هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی و روانشناختی، آموزش کارآفرینی بر رشد صفات شخصیتی، خودرهبری، کیفیت زندگی، مدیریت دانش و سلامت سازمانی، درگیری شغلی، هوش شناختی و تحمل ابهام، هوش سازمانی، خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی، سرمایه اجتماعی، سلامت روحی و جسمی، عزت نفس و خلاقیت، مولفههای هوش هیجانی، عوامل روانشناختی توانمندسازی، سبکهای تفکر، انگیزه پیشرفت، پیشرفت تحصیلی و خلاقیت با کارآفرینی اندازه اثر معنادار وجود دارد.
Abstract Aim: The main purpose of this study was to Meta-analyze the entrepreneurial psychological correlations in Iran. Method: The method of this research is meta-analysis. Therefore, internal databases such as Academic Center for Education, Culture and Research, Noor Database and Information Science, and Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc) were studied. The study sample used 36 cases that were conducted in Iran from 2008 to 2017. The measurement tool of this research was a meta-analysis checklist. The data obtained from the study were analyzed using the effect size method for the fixed effects model using meta-analysis software (Second Edition). Result: The results showed that the average effect size of the present study was evaluated according to the Cohen effect size interpretation table and between behavioral factors, ambiguity and tolerance status, innovation, psychological characteristics, quality of work-life and citizenship behavior, social anxiety, and self-confidence, emotional intelligence, growth of personality traits, selfleadership, quality of life, knowledge management and organizational health, job conflict, cognitive intelligence and tolerance of ambiguity, self-efficacy and academic performance, social capital, self-esteem, and creativity, thinking styles, achievement motivation, academic achievement and creativity with entrepreneurship have a significant effect size. Conclusion: The results mean that by recognizing and examining the correlated psychological components of entrepreneurship, practical steps can be taken to change individuals' performance and attitude, thus increasing the continuity of entrepreneurship in Iran.
خلاصه ماشینی:
در ادامه بـه برخـي از پـژوهش هـاي انجام شده با مولفه کارآفريني در ايران اشاره ميشود، که شامل موارد زير است : توسعه کارآفريني (وکيلي و همکاران ، ١٣٩٣ و فتاح ، ١٣٩٢)، کـارآفريني سـازماني (محقـق هرچقـان ، ١٣٩٤؛ نـوه ابراهيم و يوسفي، ١٣٩٥؛ سيدنقوي و عبدالله پور، ١٣٨٩؛ حجازي و همکـاران ، ١٣٩٢؛ صـفري و همکاران ، ١٣٩٣؛ حسني و همکاران ، ١٣٩٥؛ احمدي و همکاران ، ١٣٩٢؛ پيران نـژاد و همکـاران ، ١٣٩٤؛ زمـاني و همکـاران ، ١٣٩٣؛ فروهـر و همکـاران ، ١٣٩٠؛ سـاجدپور و همکـاران ، ١٣٩٤؛ نوروزي و کلاته سيفري، ١٣٩٣؛ فراهاني و فلاحتي، ١٣٨٦؛ باباشاهي و همکاران ، ١٣٩٢؛ رضـايي، ١٣٩٣؛ زالي و همکاران ، ١٣٩٢؛ شـريعت نـژاد و همکـاران ، ١٣٩٤؛ صـفري و گلشـاهي، ١٣٩٢)، کارآفريني راهبـردي (رضـوي و همکـاران ، ١٣٩٤)، روحيـه کـارآفريني (بهـرام زاده و همکـاران ، ١٣٨٩؛ سعادت طلب ، عليمرداني و فتح الهي، ١٣٩٢؛ عليزاده و همکاران ، ١٣٩٥)، عوامل تقويـت کارآفريني (حيـدري سـاربان ، ١٣٩٢)، عوامـل رفتـاري کـارآفريني (بـاراني و همکـاران ، ١٣٨٩)، عملکرد کارآفريني (خانجاني، ١٣٨٧)، کارآفريني اجتماعي (مرادي و همکاران ، ١٣٩٤)، مهـارت - هاي کارآفريني (رسولي، عليپور، عباسي و سبزفروش ، ١٣٩٢؛ دايي چيني و اسـلام پنـاه ، ١٣٩٤؛ 1.