چکیده:
گردشگری شهری یکی از ابزارها و راهبردهای توسعه پایدار شهرها به شمار میرود و در این میان گردشگران خارجی و بازار و نقاضای گردشگری در توسعه گردشگری شهرها اهمیت بسیاری دارد. بر همین اساس است که برنامه ریزان شهری همواره به دنبال برنامه ریزی و اولویت بندی سرمایههای شهری، شناخت تقاضای گردشگری و مدلهای توسعه گردشگری خارجی در شهرها بودند. ضرورت توسعه مطلوب گردشگری خارجی تبریز، شناخت عوامل موثر، تقاضای گردشگری خارجی شهر و ارائه مدل مطلوب توسعه گردشگری شهری است. بنابراین هدف اصلی پژوهش، ارائه مدل پیشنهادی مطلوب برای توسعه گردشگری خارجی در شهر تبریز میباشد. برای این منظور ابتدا از طریق روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی و با دادههای حاصل از مردم، گردشگران داخلی و خارجی، کارشناسان و مشاهدات میدانی، مقولهها و عوامل اصلی موثر بر گردشگری خارجی شهر تبریز شناسایی شد و سپس با تکمیل پرسشنامه از 221 گردشگر خارجی، تقاضای گردشگری بررسی شد. نتایج نشان میدهد که تقاضای گردشگری در شهر تبریز دارای کشش پذیری بالایی است و توانهای گردشگری و امنیت بالا و برنامههای تازه در کنار رقبای گردشگری، چالشهای شهری و ضعف حفاظت و مسائل قومی و نژادی در شکل گیری سیستم گردشگری خارجی تبریز، نقش آفرین هستند. در نهایت مدل مطلوب توسعه گردشگری در این شهر بر پایه گردشگران چند کارکردی، آژانسهای چند منظوره، فرهنگ سازی گردشگری، تجربههای گردشگری، رقبای گردشگری، مدیریت یکپارچه گردشگری، تطبیق محصول – بازار گردشگری، نوآوری و کارآفرینی و پیوندهای قومی و فرهنگی طرح ریزی و ارائه شده است
Urban tourism is one of the tools and strategies for sustainable development of cities.In this context, foreign tourists and markets and tourist attractions are important in developing city tourism. Accordingly, urban planners have always sought to plan and to prioritize urban capital, to identify tourism demand and to recognize models for developing foreign tourism in cities.The necessity of favorable development of foreign tourism in Tabriz,recognizing effective factors, demand for foreign tourism of the city,providing strategies for foreign tourism development and finally providing an optimal model for urban tourism development. Therefore, the main purpose of the proposed model is to present a favorable model for development of foreign tourism in Tabriz. For this purpose, firstly,through the method of analyzing the content of quality inductive and with data from people, domestic and foreign tourists, experts and field observations, the categories and main factors affecting foreign tourism in Tabriz were identified and then,by completing a questionnaire of221Foreign visitors tourists’ demand has examined. The results show that tourism demand in Tabriz has high elasticity and the tourism potential and high security and new plans along with its competitors, urban challenges and weakness of protection and ethnic and racial issues play a role in formation of Tabriz foreign tourism system. Finally, the desirable model of tourism development in the city is designed and presented based on multifunctional tourists, multi-purpose agencies, development of tourism, tourism experiences, tourism competitors, integrated tourism management, product- tourism market alignment, innovation and entrepreneurship, and ethnic and cultural links of the project