چکیده:
دنیای عرفان، مملو از تقابلهاست؛ این عناصر متقابل که برگرفته از ویژگیِ کلِ هستی و جلوههای متفاوت آن و نیز حالات و تجربیات روحانی شدید و متفاوت عرفا در شرایط روحی مختلف میباشد، زبان عرفان را برای بیان این حالت متناقض، به سوی تقابل سوق دادهاست. حیرت و یقین، از جمله تقابلهای عرفانی و یکی از مراحل سیر و سلوک عارفانه است که در آثار شعرا و عرفا بهگونههای مختلف تجلّی یافتهاست. عطار نیز بهعنوان شاعری عارف، با کولهباری سرشار از تجارب عرفانی این دو موضوع مهم را بهگونهای صریح و روشن در آثارش منعکس کرده است. این مقاله کوشیده است تقابل حیرت و یقین را در انواع غزلیات عطار به تصویر بکشد. حاصل جستجو این است که نزد عطار، حیرت و یقین دارای حرکتی دایرهوار است که در سیر از یقین به حیرت، یقین حاصل شده برای عارف، در نهایت او را به حیرت میکشاند. زیرا، آخرین مرتبة یقین الهی، اعتراف به حیرت در برابر آن هستی مطلق و بیبدیل میباشد. دادههای پژوهش به شیوة کتابخانهای گرد آمده و با روش تحلیلی و توصیفی پردازش شده است.
Gnosis is replete with contrasts. due to These contrasting elements, which were ascribed to the Attribute of the entire universe and it`s various glories and also, sever and different spiritual mood And experiments in various spiritual conditions, gnosis language was directed toward specifying Thise contradictory state.bewilderment and certainty, are among gnostic contradictionsone and a Step toward gnostic manner and behavior, which have shone through poet`s and mystic`s poetry Variously. Attar, as a mystical poet, who is filled whit gnostic achievements and experiment, has Reflected these two magniflcent issues in his poems so noticeably. this articie is to demonstrate The contract between certainty and bewilderment in Attar`sGazal (Poems). as a result of rummaging Through Attar`s poems, it is understood that certainty and bewilderment have a circular movement. Also upon Attar`s opinion, to reach mystic manner, the acquired certainty as result of bewilderment Eventually will astonish the gnostic, because, the last step to divinely certainty is confession to Bewilderment by absolute and incomparable God. Here, research data Have collected by analytical By library approach and have processed by analytical and descriptive mathods.
خلاصه ماشینی:
نقد، بررسي و تحليل تقابل حيرت و يقين در غزليات عطار راضيه شهرآبادي ١، دکتر تورج عقدايي 2 چکيده دنياي عرفان ، مملو از تقابل هاست ؛ اين عناصر متقابل که برگرفته از ويژگي کل هستي و جلوه هاي متفاوت آن و نيز حالات و تجربيات روحاني شديد و متفاوت عرفا در شرايط روحي مختلف ميباشد، زبان عرفان را براي بيان اين حالت متناقض ، به سوي تقابل سوق داده است .
com مقدمه / 62 دنياي عرفان ، مملو از تقابل هاست ؛ اين عناصر متقابل که برگرفته از ويژگي کل هستي و جلوه هاي متفاوت آن و نيز حالات و تجربيات روحاني شديد و متفاوت عرفا در شرايط روحي مختلف ميباشد، زبان عرفان را براي بيان اين حالت متناقض ، به سوي تقابل سوق داده است .
اساسيترين ، هدف اين پژوهش بررسي تقابل حيرت و يقين در غزل هاي عطار، جهت آشنايي بيشتر با جهان بيني عرفاني و شناخت بهتر ويژگيهاي سبکي اين شاعر عارف ميباشد.
حيرت و يقين از جمله تقابل هاي عرفاني است که در غزليات عطار، نمود فراوان دارد.
شناخت تقابل هاي موجود در غزليات عطار که در پيوند با جهان بيني و معناي مورد نظر او به کار گرفته شده است ؛ ما را به شناخت هر چه بهتر و بيشتر اين شاعر عارف ، رهنمون مي سازد.
» (شفيعي کدکني، ١٣٨٠: ٦١) در بررسي اين تجربه هاي عميق که در لابه لاي غزل هاي عطار نهفته است گذر عارف از حيرت به يقين تصوير شده است .