چکیده:
هدف اصلی از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری دانش با توسعه حرفهای کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 99-98 بوده است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری شامل کلیهی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران به تعداد 180 نفر میباشد. حجم نمونه بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و جدول مورگان تعداد 60 مرد (2/ 38) و تعداد 97 زن (8/ 61) که به صورت کلی تعداد 157 نفر میباشد. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامههای استاندارد رهبری دانش ویتالا (2004)، توسعهی حرفهای براساس دیدگاههای نوا (2008) ترجمه پورصادق و علیمیرزایی (1384) است. روایی پرسشنامهها از طریق روش محتوایی و با تایید استاد راهنما مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها از طریق آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برای رهبری دانش 91/ 0 و توسعه حرفهای 85/ 0 گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. نتایج وضعیت سنجی نشان داد میزان رهبری دانش در دانشگاه علوم پزشکی تهران بالاتر از حد متوسط (3) است و میزان توسعه حرفهای پایینتر از حد متوسط (3) است. نتایج ضریب همبستگی نشان داد بین رهبری دانش با توسعه حرفهای کارکنان رابطه معنادار مشاهده نشد. ضریب پیشبینی نشان داد ابعاد رهبری دانش تنها 001/ 0 از تغییرات توسعه حرفهای ناشی از ابعاد رهبری دانش است و مولفههای رهبری دانش سهم معنیداری در پیشبینی توسعه حرفهای کارکنان ندارند.
خلاصه ماشینی:
نتایج آزمون تی تک گروهی نشان میدهد از دیدگاه کارکنان میانگین مولفه های گرایش یادگیری، بررسی جو حمایتی و حمایت از فرآیند فردی نیز نشان میدهد به ترتیب 663/2، 759/2، 735/0 با انحراف معیار 831/0، 872/0 و 827/0 به دست آمده که از میانگین آماری (3) بالاتر هستند اما این تفاوت در سطح 05/0 معنادار نیست؛ زیرا (05/0p>) بنابراین میتوان گفت از دیدگاه کارکنان میزان مولفههای گرایش یادگیری، بررسی جو حمایتی و حمایت از فرآیند فردی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
نتایج آزمونt تک گروهی در جدول (4-9) نشان میدهد از دیدگاه کارکنان میانگین مؤلفههای مواد آموزشی 645/3، مهارت سازمانی 974/2، توسعه مسیر شغلی 925/2 و توسعه روابط بین فردی 877/2 با انحراف معیار به ترتیب 900/0، 907/0، 743/0، 856/0 به دست آمده است که از میانگین (3) کمتر است اما این تفاوت در سطح 05/0 معنیدار نیست، زیرا (05/0p>).
نتایج آزمونt تک گروهی در جدول (5) نشان می دهد از دیدگاه کارکنان میانگین مؤلفه ارتباطات 388/4 با انحراف معیار 1115/1 به دست آمده که از میانگین (3) بالاتر است -آیا بین رهبری دانش با توسعه حرفه ای کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران رابطه وجود دارد؟ جدول 6: نتایج آزمون همبستگی پیرسون پیرامون بررسی رابطه رهبری دانش و توسعه حرفه ای کارکنان (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) **: در سطح خطای کمتر از 01/0 معنیدار است.