چکیده:
رواﺑﻂ ﻣﺘﻮن ﻳﺎ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺑﻴﻨﺎﻣﺘﻨﻲ از دﻳﺪﮔﺎه ﻣﻨﺘﻘﺪان و ﻣﺘﻔﻜّﺮان ادﺑﻲ، از ﻗﺮن ﺑﻴﺴﺘﻢ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺟﺎﻳﮕﺎه وﻳﮋه ای ﻳﺎﻓﺘﻪ و ﺑﺎزﺗﺎب ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ را در دﻧﻴﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﺘﻔﻜﺮان ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻫﻴﭻ ﻣﺘﻨﻲ ﺑﺪون ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺘﻮن دﻳﮕﺮ ﺑﻪ وﺟﻮد ﻧﻤﻲ آﻳﺪ، آﻧﻬﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ و آﮔﺎﻫﻲ ﻓﺮدی را زاﻳﻴﺪة ﺷﻨﺎﺧﺖ و آﮔﺎﻫﻲ ﺟﻤﻌﻲ ﻣﻲ داﻧﻨﺪ. ﻫﺮ ﻣﺘﻦ ادﺑﻲ، ﺧﻮاه ﺷﻌﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺧﻮاه ﻧﺜﺮ، دارای ﻣﻌﻨﺎ و ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮای درﻳﺎﻓﺖ آن ﺑﺎﻳﺪ ﺳﻨﺖ ﻫﺎی ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮﻣﺘﻮن ﻗﺒﻠﻲ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ آن را ﺷﻨﺎﺧﺖ. در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺳﻌﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ رواﺑﻂ ﺑﻴﻨﺎﻣﺘﻨﻲ در ﻧﻘﻴﻀﻪ و ﭘﻴﺎم ﻫﺎی ﺗﺠﺎری ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد. از ﺟﻠﻮهﻫﺎی ﺑﺎرز ﺑﻴﻨﺎﻣﺘﻨﻴﺖ ﻧﻘﻴﻀﻪ اﺳﺖ ﻧﻘﻴﻀﻪ ﺑﺎ رﺧﻨﻪ ﻛﺮدن و اﻗﺎﻣﺖ ﮔﺰﻳﺪن در ﻣﺘﻮن ﭘﻴﺸﻴﻦ ﺑﺎﻋﺚ ﻧﻘﺾ و ازﻫﻢ ﮔﺴﻴﺨﺘﻦ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی آﻧﻬﺎ ﻣﻲ ﺷﻮد و دﮔﺮﮔﻮﻧﻲ و ﺗﻄﻮر اﻧﻮاع ادﺑﻲ را ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ وﺟﻪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای آﺷﻜﺎر ﺑﻪ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻣﻲ ﮔﺬارد. در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ ﺑﻌﻀﻲ از ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎی ﻓﺮﻳﺪون ﺗﻮﻟﻠّﻲ، از ﻧﻘﻴﻀﻪﺳﺎزان ﻣﺸﻬﻮر ﻣﻌﺎﺻﺮ اﻳﺮان، ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ وی در ﻧﮕﺎرش اﻟﺘﻔﺎﺻﻴﻞ، ﮔﻠﺴﺘﺎن ﺳﻌﺪی را اﻟﮕﻮ ﻗﺮار داده و ﺑﻪ ﺳﺒﻚ ﺳﻌﺪی در ﮔﻠﺴﺘﺎن، ﺑﻪ ﻧﮕﺎرش ﻛﺘﺎب ﺧﻮﻳﺶ ﻫﻤﺖ ﮔﻤﺎرده اﺳﺖ. ﺑﻴﻨﺎﻣﺘﻨﻴﺖ در ﺳﺎﺧﺖ آﮔﻬﻲ ﻫﺎی ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﻧﻴﺰ ﻧﻤﻮد ﭘﻴﺪا ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. در ﭘﻴﺎﻣﻬﺎی ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻓﺮوش ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻛﺎﻻ در ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﻬﻴﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﻋﻨﺎﺻﺮی از ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ آن ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﻋﺎرﻳﺖ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد. ﭼﻨﻴﻦ ﭘﻴﺎم ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻲ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮی ﭼﻮن ﺑﺎورﻫﺎ، ارزشﻫﺎ، ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎ، ﻧﮕﺮﺷﻬﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪﮔﺎن آﮔﻬﻲ ﺗﺠﺎری و ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن آﻧﻬﺎ ﻗﺮاردارد: ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ ﻳﻚ ﭘﻴﺎم ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬاری ﺑﺮ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺧﻮد از آﮔﺎﻫﻲ ﻫﺎی ﺟﻤﻌﻲ و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﻬﺮه ﻣﻲ ﺑﺮد. در واﻗﻊ ﭘﻴﺎمﻫﺎی ﺗﺠﺎری ﺑﺎ ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮی ﻛﻠﻤﺎت و ﻋﺒﺎرت ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎر ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ ﺧﺎﺻﻲ در ﻓﺮﻫﻨﮓ آن ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﺧﻮد ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ، ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﺧﻮد را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮار ﻣﻲدﻫﻨﺪ.
Literary criticism, text analysis and their effect on the world literary and art creativity, texts relationship or intertextual topics from the view of literary critics and thinkers, since the twentieth century have become very important and have had different reflections in the cultural world. Some experts believe that all the texts are somehow related and no new text will come into existence without any relationship to previous texts. They think the individual knowledge and awareness is the product of the group knowledge and awareness. The meaning of any literal text, either prose or verse, cannot be fully understood without being aware of the governing traditions over the previous related texts. In other words, all the texts, including literary and nonliterary texts do not have an independent identity. This process which is called intertextuality, deals with the presence of a text in another text and with the omission of some concepts such as author, history and society, it studies the text independent of the author but dependent on other texts. However, in intertextual relationship studies finding these traces are not enough and we should see what the author has done with the elements taken from other works. This article tries to investigate the intertextual relationship in subversions and commercials.
خلاصه ماشینی:
بررسي بينامتنيت در نقيضه و پيامهاي بازرگاني ي دکتر خليل نعمت ١ جعفر حکيم ٢ چکيده روابط متون يا مباحث بينامتني از ديدگاه منتقدان و متفکران ادبي ، از قرن بيستم به بعد جايگاه ويژهاي يافته و بازتابهاي گوناگوني را در دنياي فرهنگي به همراه داشته است .
در اين تحقيق با اشاره به بعضي از نوشته هاي فريدون توللي ، از نقيضه سازان مشهور معاصر ايران، مشاهده مي کنيم که وي در نگارش التفاصيل ، گلستان سعدي را الگو قرار داده و به سبک سعدي در گلستان، به نگارش کتاب خويش همت گمارده است .
چنين پيام تبليغاتي تحت تأثير عناصري چون باورها، ارزشها، هنجارها، نگرشهاي توليدکنندگان آگهي تجاري و مخاطبان آنها قراردارد: به عبارت ديگر يک پيام بازرگاني به منظور تأثيرگذاري بر مخاطب خود از آگاهي هاي جمعي و فرهنگ عمومي بهره مي برد.
همين پديده است که سبب مـي گـردد تـا تـداوم يـا دگرگـوني ميـراث گذشـته و ابـداعات و نوآوريهاي روز در روابط و ساختار پنهان يک متن بررسي شود که اين خـود عامـل مهمـي در درک متن و شناخت هويت و فرهنگ يک جامعه مي باشد.
» (سينا قربانلو، ١٣٨٨: ١٩٤) از سوي ديگر مي توان برخي از پيام هاي تجاري را مشاهده کرد که با به کارگيري کلمـات و عبارتهايي که بار معنايي خاصي در فرهنگ آن جامعه به خود گرفته اند، مخاطبان خـود را تحت تأثير قرار مي دهند.
کارکرد روابط بينامتني اين اسـت کـه مـي توانـد رابطـه ي بـين تبليغـات و فرهنـگ را مشخص کند و درصورتي که با ارزشها و هنجارهاي آن جامعه منطبق باشد موجب آگاهي در انتخاب کالا و انتقال معناي مثبت شود.