چکیده:
هدف از این پژوهش، شناسایی و تحلیل موانع اثرگذار در اجرای استراتژیهای آموزشی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران میباشد. پژوهش حاضر، از نوع تحقیقات کاربردی است که به روش توصیفی-همبستگی انجام شده است. در ابتدا بر مبنای مطالعات انجام شده در زمینه اجرای استراتژی و بررسی برنامه کسب وکار و استراتژی منابع انسانی شرکت و مصاحبه با مدیران و استادان صاحب نظر در این حوزه، هشت عامل "مدیریت، ساختار، فرهنگ، عوامل محیطی، منابع انسانی، برنامه راهبردی، منابع سازمانی و مدیریت تغییر" به عنوان عوامل اثرگذار در اجرای استراتژی شناسایی شد که در طراحی سؤالات پرسشنامه برای قابل استناد سازی نتایج تحقیق مفید واقع گردید. برای آزمون پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب 86/. سطح خوبی از پایایی را نشان میدهد. جامعه آماری را 146 نفر از مدیران و کارشناسان مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک و واحدهای تحقیق و توسعه، خرید، فروش و بازاریابی، کیفیت، منابع انسانی، تولید و خدمات فنی شرکت تشکیل می دهد که به واسطه تعداد محدود جامعه آماری، پرسشنامه بین همگی آنها توزیع گردید. برای تحلیل داده ها نیز با کمک نرم افزار SPSSwin18 از روش تحلیل عاملی اکتشافی به عنوان روش متغیر چند متغیره و هم وابسته استفاده شد. نتایج حاصل از یافتههای تحقیق نشان میدهد که متغیرهای موجود در عوامل هشت گانه حدود 88 درصد از تغییرات مربوط به موانع اثرگذار بر اجرای استراتژیهای آموزشی را تشکیل میدهند که نشانگر تأثیرگذاری بالایآنها در اجرای استراتژی ها است.
This research seeks to identify and analyze the factors that may influence educational strategy National Iranian Petrochemical Company. It is an applied research which uses descriptive- correlation method. Study on the strategy and human resources of the organization as well as having conducted interviews with directors and professionals allowed us to identify eight factors: ‘management, structure, culture, environmental factors, human resources, strategic program, organizational resources and change management’. This finding helped us make questionnaires in order to verify results. Cronbach alpha was used to test reliability it turned out to be 0.86 which is satisfactory. Our statistical population was formed by 146 directors and experts working for Center for Studies and Strategic Planning, specifically in such units as Research and Development, Transactions & Marketing, Quality, Human Resources, Production & Technical Services. Since the number was not beyond control, the questionnaires were distributed among essentially all members of the statistical population. SPSS win 18 was used to analysis data. For this purpose, exploratory factor analysis method was used as a both multivariate and dependent method. Results indicate that the above-mentioned eight factors being identified by this study account for nearly 88 percent of all influences that may be exerted on the organization’s educational strategies. This persuades us that these factors have a remarkable effect in the said strategy.
خلاصه ماشینی:
در ابتدا بر مبناي مطالعات انجام شده در زمينه اجراي استراتژي و بررسي برنامه کسب وکار و استراتژي منابع انساني شرکت و مصاحبه با مديران و استادان صاحب نظر در اين حوزه ، هشت عامل "مديريت ، ساختار، فرهنگ ، عوامل محيطي ، منابع انساني ، برنامه راهبردي ، منابع سازماني و مديريت تغيير" به عنوان عوامل اثرگذار در اجراي استراتژي شناسايي شد که در طراحي سؤالات پرسشنامه براي قابل استناد سازي نتايج تحقيق مفيد واقع گرديد.
همچنين از آنجا که اجراي استراتژي ها به عوامل دروني سازمان بستگي دارد، لذا براي شناسايي اين عوامل ، مصاحبه اي با خبرگان صنعت و دانشگاه انجام شد که از نظر ايشان ، مدون بودن برنامه راهبردي ، مديريت مؤثر تغييرات ، تأمين به موقع منابع ، سازگار بودن منابع انساني با برنامه راهبردي و نحوه مديريت استراتژيک به عنوان عوامل اثرگذار در اجراي استراتژي ها تعيين و تحليل ميزان تأثيرگذاري آن بر اجراي استراتژي هاي آموزشي در شرکت ملي پتروشيمي ايران به عنوان هدف اصلي پژوهش در نظرگرفته شده است .
بر اين اساس ، هشت عامل مديريت ، ساختار، فرهنگ ، عوامل محيطي ، منابع انساني ، برنامه راهبردي ، منابع سازماني و مديريت تغيير از طريق بررسي اهداف ، ماموريت ها، قوانين ، آئين نامه ها و دستورالعمل هاي آموزشي شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران و همچنين مطالعات ميداني ، مصاحبه با استادان دانشگاهي و استفاده از تجربيات مديران و کارشناسان مراکز آموزشي استخراج و در قالب يک پرسشنامه ٤٠ سؤالي در اختيار جامعه آماري قرار داده شد.
Strategic Human Resource Management and its Issues a Study of Telecom Sector of Pakistan, Interdisciplinary of Contemporary Research in Business, 2 (5), P.