چکیده:
امروزه رسانهها نقش مهمی در توسعه جامعه مدنی و حکمرانی دارند. در این بین داشتن مهارت نقد و تحلیل پیامهای رسانهای اهمیت بسزائی در تقویت حوزه و گفتگوی عمومی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سواد رسانهای در حکمرانی انجام شده است. روش پژوهش حاضر کتابخانهای و ابزار گردآوری دادهها هم فیشبرداری الکترونیکی بوده است. تحلیل داده-ها به صورت اسنادی انجام شد. به صورت بر اساس نتایج پژوهش، شش نقش عمده میتوان برای سواد رسانهای در حکمرانی در نظر داشت: نقش اول، ارتقای شهروندی فعال و آگاه است؛ چون سواد رسانهای مهارتهایی نظیر تفکر انتقادی، حل مساله، استقلال شخصی و مهارتهای ارتباطی و اجتماعی به افراد میدهد. این مهارتها زمینه مشارکت، کمپینسازی و حضور در تصمیمسازیها و فشار بر آنها را تسهیل میکند. نقش دوم سواد رسانهای، تقویت حوزه عمومی است؛ حوزه عمومی محل حضور کنشگران مختلف اجتماعی است که در آن افراد به منظور مشارکت در مباحث باز و علنی گردهم میآیند. تاثیرگذاری سواد رسانهای در بُعد سوم بر ارتقای حقوق شهروندی است؛ از آنجائی که حقوق شهروندی شامل حقوق سیاسی، اجتماعی و پایهای است سواد رسانهای این قابلیت و قدرت را دارد که این حقوق را از حاکمیت مطالبهگری نموده و بر تصمیمسازی تاثیرگذار باشد. در بُعد چهارم، سواد رسانهای نوعی پرسشگری است که حاکمیت را ملزم به پاسخگوئی مینماید. در بُعد پنجم، سواد رسانهای نقش مهمی در توسعه جامعه مدنی و نقد عملکرد حکومت و تشکیل نهادهای مدنی دارد. در بُعد ششم سواد رسانهای بر ایجاد فضای نقد و گفتگوی عمومی تاثیرگذار است.
Today, the media play an important role in the development of civil society and governance. In the meantime, having the skills to critique and analyze media messages is very important in strengthening the field and public dialogue. The present study aimed to investigate the role of media literacy in governance. The method of the present study was library and data collection tool was also electronic filing. Data analysis was performed as a document. According to the research results, six main roles can be considered for media literacy in governance: The first role is to promote active and informed citizenship; Because media literacy gives people skills such as critical thinking, problem solving, personal independence and communication and social skills. These skills facilitate participation, campaigning, and participation in decision-making and pressure. The second role of media literacy is to strengthen the public sphere; The public sphere is a place for the presence of various social actors in which people gather to participate in open and public discussions. The impact of media literacy in the third dimension on the promotion of citizenship rights; Since civil rights include political, social, and basic rights, media literacy has the ability and power to demand these rights from the government and to influence decision-making. In the fourth dimension, media literacy is a kind of question that requires the government to answer. In the fifth dimension, media literacy plays an important role in the development of civil society and the critique of government performance and the formation of civil institutions. In the sixth dimension, media literacy influences the creation of an atmosphere of public criticism and dialogue.