چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین باورهای هوشی و سازگاری فردی اجتماعی با استناد به نقش واسطه ای سبک رهبری مدیران انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر، از نوع کاربردی می باشد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل دانش آموزان متوسطه دوم شهر قزوین می باشد که تعداد آنها 28661 نفر بوده و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 378 نفر انتخاب شد. روش نمونه گیری در این تحقیق به صورت طبقه ای تصادفی می باشد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شد که دارای روایی محتوایی بوده و پایایی ان از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزارهای Spss و PLS صورت گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که آماره معنیداری بین متغیر سبک رهبری مدیران و سازگاری فردی-اجتماعی دانش آموزان برابر (657/4) میباشد و ضریب مسیر مابین این دو متغیر برابر (369/0) است، همچنین آماره معنیداری بین متغیر سبک رهبری مدیران و باورهای هوشی برابر (339/20) میباشد و ضریب مسیر مابین این دو متغیر برابر (725/0) است و میزان تاثیر مثبت متغیر سبک رهبری مدیران بر باورهای هوشی را نشان می دهد. آماره معنیداری بین متغیر باورهای هوشی و سازگاری فردی-اجتماعی دانش آموزان برابر (242/3) میباشد و ضریب مسیر مابین این دو متغیر برابر (263/0) است و بررسی ضرایب غیر مستقیم نشان می دهد که سبک رهبری مدیران بر سازگاری فردی-اجتماعی دانش آموزان با توجه به نقش میانجیگری باورهای هوشی تاثیر دارد. براین اساس کلیه فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار می گیرد.
The aim of this study was to investigate the relationship between intelligence beliefs and individual social adjustment by citing the mediating role of managers' leadership style. The present research design is of an applied type. The research method in this research is descriptive-correlational. The statistical population includes the second high school students of Qazvin, whose number was 28661 and the sample size was 378 using Morgan table. The sampling method in this study is stratified random. A standard questionnaire was used to collect data, which had content validity and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. The collected data were analyzed using Spss and PLS software. The results show that a significant statistic between the variables of leadership style of managers and individual-social adjustment of students is equal (4.657) and the path coefficient between these two variables is equal to (0.369), also the statistic of meaning The difference between the variables of managers 'leadership style and IQ is equal to (20.339) and the path coefficient between these two variables is equal to (0.725) and shows the positive effect of the variable of managers' leadership style on IQs. Significance between the variables of intelligence beliefs and individual-social adjustment of students is equal to (3.242) and the path coefficient between these two variables is equal to (0.263) and the study of indirect coefficients shows that the leadership style of managers Students' individual-social adjustment is effective due to the mediating role of intelligence beliefs. Based on this, all research hypotheses are confirmed.
خلاصه ماشینی:
بدیهی است کارکنانی که تعلق سازمانی بالایی دارند، به دلیل اعتقاد بیشتر به اهداف و ارزش های سازمانی در مقابل تغییرات انعطاف بیشتری نشان می دهند (غرسی منشادی، شهیدی صادقی و دهقان Levinson, Byrne & Rodebaugh Gramstad, Gjestad, Haver Mestre,Guil, Lopes, Salovey & Gil-Olarte, رهبری برای تمام سازمان ها برای رسیدن به اهداف، مهم می باشد.
با توجه به اینکه سبک رهبری مدیران بر روی رفتار دانش آموزان تاثیر مستقیمی داشته و می تواند در ایجاد انگیز Duckett & Macfarlane Passanisi, Sapienza, Budello & Giaimo انها نقش مهمی داشته باشد به همین دلیل بر روی سازگاری دانش آموزان و همچنین باورهای آنها اثر مثبتی بگذارد، اینگونه شواهد نشانگر مغفول باقی ماندن روانشناسی، مثبت در مطالعات حوزه تعلیموتربیت است، در واقع، بهنظر میرسد متخصصین تعلیمو تربیت آنگونه که انتظار میرود به اهمیت مدرسه در پرورش شاخصهای مثبتی همچون احساس رضایت، هیجانات مثبت، کیفیت زندگی و بهزیستی دانشآموزان پی نبردهاند.
از آنجایی که دانش آموزان در این مناطق به دلیل مشکلات مالی قادر به ادامه تحصیل نبوده و بیشتر مواقع اقدام به ترک تحصیل می کنند بنابراین نوع مدیریت و برنامه هایی که در مدارس این مناطق پیاده و اجرا می شود باید به گوه ای باشد که باعث ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان و ادامه تحصیل و استفاده از باورهای آنها گردد؛ بر این اساس، این مسئله قابل طرح است که آیا باورهای هوشی در رابطه سبک رهبری مدیران بر سازگاری فردی-اجتماعی دانش آموزان قزوین نقش میانجی معناداری دارد؟ چارچوب نظری تحقیق سازگاری یك مفهوم نسبی است و تحت تأثیر فرهنگ ها و اعتقادات از جامعه ای به جامعه دیگر فرق می کند.