چکیده:
هدف پژوهش حاضرف بررسی اهمیت، الگوها و روشهای آموزش و توانمندسازی کودکان پیشدبستانی برای مقابله با آسیبهای اجتماعی بود که با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی و روش سنتزپژوهی انجام شده است. حوزۀ پژوهش، مقالات داخلی از سال 1378 تا 1398 شمسی، با کلیدواژههای توانمندسازی کودکان، اهمیت آموزشهای پیشدبستانی، آسیبهای اجتماعی، برنامه درسی پیشدبستان، مهارتهای زندگی و مهارتهای اجتماعی و مقالات خارجی از سال 1999 تا 2019 میلادی با همان کلیدواژهها، به تعداد 94 منبع را شامل میگردد که پس از اعمال غربالگری 71 مورد بهعنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش هدفمند انتخاب شدند. نتایج استخراج شده نشان میدهد که ضرورت توانمندسازی کودکان برای مقابله با آسیبهای اجتماعی را میتوان در 10 طبقه دستهبندی نمود: رشد عاطفی و شخصیتی و افزایش سلامت روانی، کاهش اختلالات رفتاری و افزایش سازگاری فردی و اجتماعی، رشد اعتمادبهنفس و استقلال فردی، افزایش توانمندیها و خلاقیتهای فردی، رشد مهارتهای فردی، ارتباطی و اجتماعی، ضرورتهای اخلاقی و تربیتی، توسعۀ خود مراقبتی کودکان، رشد مهارتهای زندگی و روابط اجتماعی و افزایش مشارکتپذیری، ضرورتهای آموزشی و فرهنگی و ضرورتهای اقتصادی. در خصوص الگوها و روشهای توانمندسازی فردی و شخصیتی، دو الگوی کلی توسط صاحبنظران "افزایش توانمندی فردی و شخصیتی کودکان" و "ارتقای مهارتهای زندگی و مهارتهای اجتماعی" پیشنهاد شده است که برای الگوی اول روشهای "آموزش و تقویت خودآگاهی و شناخت خود، توانمندسازی روانشناختی کودکان و آموزش باورها و ارزشهای دینی" و برای الگوی دوم روشهای "آموزش مهارتهای زندگی و آموزش مهارتهای اجتماعی" مطرح شده است.
درخصوص الگوهاو روشهای توانمندسازی فردی وشخصیتی، دوالگوی کلی توسط صاحبنظران" افزایش توانمندی فردی و شخصیتی کودکان" و " ارتقای مهارتهای زندگی و مهارتهای اجتماعی" پیشنهاد شده است که برای الگوی اول روشهای "آموزش و تقویت خودآگاهی و شناخت خود، توانمندسازی روانشناختی کودکان و آموزش باورها و ارزشهای دینی" وبرای الگوی دوم روشهای "آموزش مهارتهای زندگی وآموزش مهارتهای اجتماعی" مطرح شده است
The purpose of this study was to investigate the importance, patterns and methods of educating and empowering preschool children against social deviances, which has been done using a qualitative research approach and synthesis research method. The research field includes 94 internal articles from 1999 to 2019 with keywords such as Children's Empowerment, Preschool Education Importance, Injuries and Social Deviations, Preschool Curriculum, Life Skills and Social Skills, and 94 foreign articles from 1999 to 2019 which, after screening, 71 cases were selected as a research sample using purposive method. The results show that the necessity to empower children against social deviances can be classified into 10 categories: Emotional and personality development and mental health increasing, behavioral disorders reduction and individual and social adjustment increasing, self-confidence and individual independence increasing, individual abilities and creativity growth, individual, communication and social skills development, moral and educational necessity, development Child self-care, life skills and social relationships development and increase participation, educational and cultural necessities and economic necessities. Regarding the models and methods of individual and personality empowerment, two general models have been proposed by theorists: "children's personal and personality empowerment increasing " and " life skills and social skills improvement ". for the first model "training and strengthening self-awareness and self-knowing" "Psychological children empowerment and teaching religious beliefs and values" and for the second model, methods of "teaching life skills and teaching social skills" have been proposed.
خلاصه ماشینی:
واژههای کلیدی: الگوها و روشهای توانمندسازی، آسیبهای اجتماعی، برنامه درسی، دورۀ پیشدبستانی A Study on preschool children empowerment patterns and methods importance against social deviances Mahshid Mehrjoo, Mohammad Nourian, Nozar Nahkai, Dariush Norouzi 1 PhD Student of Educational Sciences, Curriculum Development, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran.
طبقهبندی و کدگذاری مقولههای مربوط به رشد اعتمادبهنفس و استقلال فردی کودکان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس اطلاعات جمعآوریشده و تجمیع یافتههای پژوهشی داخلی و خارجی انجام شده از سوی نظریهپردازان و پژوهشگران، افزایش توانمندیها و خلاقیتهای فردی در کودکان بهعنوان یکی از ابعاد مهم در رابطه با ضرورت پرداختن به توانمندسازی برای مقابله با آسیبهای اجتماعی در دوران پیشدبستانی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.
طبقهبندی و کدگذاری مقولههای مربوط به ایمنسازی کودکان در مقابل آسیبهای اجتماعی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس اطلاعات جمعآوریشده از سوی نظریهپردازان و پژوهشگران، بعد رشد مهارتهای زندگی و روابط اجتماعی و افزایش مشارکتپذیری کودکان بهعنوان یکی از ابعاد مهم در رابطه با ضرورت پرداختن به توانمندسازی برای مقابله با آسیبهای اجتماعی در دوران پیشدبستانی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.
طبقهبندی و کدگذاری مقولههای مربوط به رشد مهارتهای زندگی و روابط اجتماعی و افزایش مشارکتپذیری کودکان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} شاخص بعدی بعد آموزشی و فرهنگی است که بهعنوان یکی از ابعاد مهم در رابطه با ضرورت پرداختن به توانمندسازی برای مقابله با آسیبهای اجتماعی در دوران پیشدبستانی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.