چکیده:
سازمانها در عمر خود رفتارهای متفاوتی را در زمینههای مدیریت، اداره کسبوکار، و نظامهای سازمانی نشان میدهند. از سویی دیگر، توسعه بهکارگیری فنّاوری اطلاعات در عصر حاضر بهکارگیری آنها را بخشی از الزامات کسبوکار نموده است. بهکارگیری نظامهای مدیریتی مناسب در دورههای عمر سازمانی بر موفقیت عبور از هر مرحله مؤثر است و همسویی و هماهنگی فنّاوری اطلاعات با الزامات کسبوکار بر اثربخشی مدیریت در این دورههای عمر سازمانی مؤثر واقع میشود. پژوهش حاضر، وجود ارتباط معنیدار بین رفتارهای مدیریت و فنّاوری اطلاعات را در دورههای مختلف عمر و رویکردهای عمومی انتخابشده توسط سازمانها بررسی نموده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که سازمانها در دورههای مختلف عمر خود، دارای رویکردهای متفاوتی نسبت به استفاده از فنّاوری اطلاعات هستند و مواجه شدن آنها با چالشهای منحصر به فرد در هر مرحله، سبب بروز تجارب مشابه در بهرهبرداری از فنّاوری در هر یک از مراحل عمر سازمانها شده است. مدل عمومی بهکارگیری نظامهای اطلاعاتی و فنّاوری اطلاعات در دورههای مختلف عمر سازمانی بخشی دیگر از نتایج پژوهش است که شناخت موارد این انطباق میتواند مبنای انتخاب و توسعه فنّاوری اطلاعات در سازمانها برای پاسخ به نیازهای هر دوره عمر سازمانی قرار گیرد.
: Organizations have the different patterns of behaviors on management practice and the use of systems during their life cycle and due to rapid growth of information technology, the application of appropriate technologies is becoming an essential part of business, as well. The adaptation of appropriate management systems on different stages of organizational life period will affect on sustainability of the firms and success to move to next stage and alignment and collaboration schema of IS/IT and business requirement affects on management effectiveness at every stage. This research investigated the significance of relationship between management behavior and IS/IT usage and the generic approach selected by companies. The results showed that organizations have chosen different approach during their life cycle and as they faced with unique challenges on each stage, a common practice on using information technology and applications became part of organizational life cycle. A generic model for information technology usage on organization life cycle was also developed that will assist organizations to select and develop IS/IT plans which addresses the requirements for each stage of life cycle.
خلاصه ماشینی:
انطباق نظريه مراحل بـا رويکـرد دوره عمـر سـازمان ، ميتواند براي سازمان ها در ارزيابي نيازهاي فّاوري اطلاعات و سرمايه گذاري اثـربخش راهگشـا باشد (١٩٧٨ Ricciardi) وبـا اعمـال پـژوهش هـاي کـاربردي پـس از ايـن انطبـاق ، درطـرح ريـزي راهبردي فّاوري اطلاعات سازمان سبد برنامه هاي کـاربردي متناسـب (٢٠٠٢ Peppard and Ward) با هر مرحله از عمر سازمان قابل شناسايي وانتخاب است .
Information Systems/Information Technology (IS/IT) 858 نظر اين پژوهش ، هـم راسـتايي "سـافا"بـا راهبـردهـاي کسـب وکـار کـه دغدغـه برخـي ازديگـر پژوهشگران اين حوزه است ، محتمـل مـي شـود (١٩٩٣ Venkatraman, Henderson, and Oldach) و سازمان ها با مدل سازي سازمان در فرآيند شناخت ، اقدام بـه بـرآورده سـازي نيازمنـدي هـاي خـود مينمايند.
به اين ترتيب ، سازمان در هر يک از مراحل دوره عمر، با توجه بـه معضـلات مـديريتي که دست به گريبان است مي تواند از "سافا"متناسـب بـراي رفـع آنهـا اسـتفاده کنـد،گرچـه ايـن موضوع در فرآيند توسعه و رشد فّاوري اطلاعات همواره مـورد سـؤال مـديران سـازمان هـا بـوده است .
جمع بندي مباني نظريه مراحل (رجوع شود به تصویرصفحه) (رجوع شود به تصویرصفحه) (رجوع شود به تصویرصفحه) اگر چه ايده به کارگيري نظريه مراحل در زمينه هاي مختلف ماننـد قابليـت بـه کـارگيري آن در تجــارت الکترونيــک (٢٠٠٢ Prananto, Marshall, McKay)، موردکــاوي بررســي انطبــاق برنامه هاي کسب وکار با برنامه نظام اطلاعـاتي (٢٠٠١ Gottshht and Solli-Sæther)، و بـه کـارگيري اين نظريه در مـديريت کـاربران (١٩٨١ Rockart and Flannery) در پـژوهش هـاي مختلفـي بـه کـار گرفته شده است ، انتقاداتي نيز در مورد عدم تطابق مراحـل مـدل بـا تجـارب شـرکت هـا از طريـق بررسي چند موردکاوي (١٩٨٤ .