چکیده:
از آنجا که یکی از چالشهای کلیدی در درآمدزایی از دانشِ برخواسته از پژوهشهای دانشگاهی، تصمیمگیری در مورد مدل مناسب کسبوکار برای انتقال از دنیای دانشگاهی به دنیای کسبوکار است، پژوهش حاضر در راستای طراحی مدل کسبوکار پژوهشگاههای دولتی انجام گرفته است. با توجه به نبودِ مدل کسبوکار بومی در این حوزه، بهعنوان یک پژوهش ابتدایی و همچنین جدید و ذهنیبودن موضوع، روش مورد استفاده در این پژوهش برای دستیابی به ایدههای نوآورانه و استخراج مؤلفههای مدل کسبوکار اجتماعی پژوهشگاههای دولتی روش «دلفی» بوده که اعضای آن از میان متخصصان حوزه کسبوکار بهصورت هدفمند انتخاب شدند. فرایند «دلفی» در این پژوهش تا زمان رسیدن اعضای هیئترئیسه «دلفی» به یک اجماع قابل قبول در مورد مؤلفههای اصلی 3 دور متوالی تکرار شد و مؤلفههای استخراجی از آن با استفاده از روش آنتروپی «شانون» وزندهی شد. در نهایت، ده مؤلفه اصلی آگاهی از نیازهای جدید قبل از انجام پژوهش، ارزش پیشنهادی، جریان درآمدی، آگاهی از آخرین پیشرفتهای فناورانه، ساختار هزینه، ارزیابی کسبوکار، منابع کلیدی، فعالیتهای کلیدی، بخشبندی مشتریان، و امکانسنجی برای مدل کسبوکار پژوهشگاههای دولتی بهترتیب اهمیت استخراج گردید. از این 10 مؤلفه، دو مؤلفه آگاهی از نیازهای جدید قبل از انجام پژوهش و آگاهی از آخرین پیشرفتهای فناورانه مؤلفههای پیشنهادی از طرف اعضای هیئترئیسه و هشت مؤلفه دیگر مؤلفههای موجود در مدلهای کسبوکار مطرح دنیا بودند. نتایج بهدستآمده از پژوهش حاضر نشان داد که لزوماً تمامی سازوکارهای سنتی دنیای کسبوکار از قابلیت استفاده در بدنههای عمومی برخوردار نیستند و درنظرگرفتن تعدادی مؤلفه بومی مبتنی بر نظر خبرگان هیئترئیسه «دلفی» در طراحی مدل کسبوکار پژوهشگاههای دولتی ضروری است.
One of the main challenges in revenue making of the knowledge raised from academic researches is decision making about an appropriate business model for transferring it from academic world to real world. This research has been accomplished for designing public research institutes social business model. Due to the lack of local business models in this field, novelty and multi-dimensionality of the subject, and as an introductory research, Delphi method is used in this research for obtaining innovative ideas, in which its members has been chosen among business experts. Delphi process has been accomplished 3 times for reaching an agreement about main elements of the model. The extracted elements were weighted using Shanon Antropy method. Finally, the 10 main elements: awareness of new demands before research, proposed value, revenue flow, awareness of latest technological progress, business structure, business assessment, key resources, key activities, customer segmentation and feasibility study for business model has been extracted respectively. Two elements, awareness of new demands before research and awareness of latest technological progress were both proposed by panel members and other 8 elements were extracted from literature. Obtained results indicate that not all traditional business organisms are suitable for public bodies and considering some local elements based on panel experts ideas is necessary for designing public research institute social business model.
خلاصه ماشینی:
پژوهش هــاي قبلــي در ايــن زمينــه ، چنيــن بيــان مي کنــد کــه خلــق ارزش اجتماعــي يــک مشـخصۀ کلـي ايـن فعاليت هـاي دوگانـه اسـت چـرا کـه بـه جـاي تمرکـز صـرف بـر روي سـود ســازمان ، امــکان اولويــت دادن بــه تأثيــرات اجتماعــي را فراهــم مــي آورد (& Austin, Stevenson ٢٠٠٦ Wei-Skillern).
مــدل کســب وکار به عنــوان يــک بيانيــه (٢٠٠٠ Stewart and Zhao)، يــک توصيــف (& Weill ;٢٠٠٠ Applegate ٢٠٠١ Vitale) يـک معـرف (٢٠٠٥ Linder &Shafer, Smith ;٢٠٠٥ Allen &Morris, Schindehutte )، يـک معمـاري (١٩٩٨ Timmers ;٢٠٠٢ Pigneur &Dubosson- Torbay, Osterwalde )، يـک مـدل يــا ابــزار مفهومــي (Tucci &Osterwalder, Pigneur ;٢٠٠٤ Osterwalder ;٢٠٠٩ Bock &George ٢٠٠٥)، يــک قالــب ســاختاري (٢٠٠١ Zott &Amit )، يــک روش (٢٠٠١ Tucci &Afuah )، يــک چارچــوب (٢٠٠٤ Afuah)، يــک الگــو (٢٠٠٦ Penard &Brousseau ) و يــک مجموعــه (Seelos ٢٠٠٧ Mair &) مــورد اشــاره قرارگرفتــه اســت .
context 105 بــا توجــه بــه مراحــل لازم بــراي انجــام روش «دلفــي » و به منظــور انجــام طوفــان مغــزي در مرحلـۀ اول ايـن فراينـد، يـک پرسشـنامۀ متشـکل از ١٦ پرسـش بسـته و يـک پرسـش بـاز طراحـي شــد کــه در آن از خبــرگان خواســته شــده بـود ضمــن انتخــاب مؤلفه هــاي مدل هـاي کسـب وکار انتفاعــي کــه قابــل اســتفاده در يــک مــدل کســب وکار اجتماعــي مختــص پژوهشــگاه هاي دولتــي هسـتند (جهـت پاسـخ بـه پرسـش اول پژوهـش )، هـر مؤلفـۀ ديگـري را کـه بـراي حضـور در يـک مــدل کســب وکار اجتماعــي مختــص ايــن نــوع پژوهشــگاه ها در ايــران مــورد نيــاز اســت ، اضافــه کننـد (جهـت پاسـخ بـه پرسـش دوم پژوهـش ).