چکیده:
رایانش ابری، یک پارادایم رایانشی توزیعشده در مقیاس بزرگ است که نقش بسزایی در چابکی و نوآوری سازمانها دارد. این فناوری سبب کارایی هزینه، کاهش زمان دسترسی به بازار، سادگی استفاده، انعطاف پذیری و وفق پذیری در مقابل تغییرات محیطی می شود. در طول سالیان گذشته اهداف سازمانها از بهره مندی مزایای اولیه این فناوری مانند صرفه جویی هزینه به افزایش چابکی و نوآوری سازمان و پیاده سازی مفاهیمی مانند سازمان باز، نوآوری باز و غیره تکامل یافته است. علی رغم مزایا و فرصتهایی که این فناوری در اختیار سازمانها قرار می دهد اما هنوز در بسیاری از سازمانها بخصوص کشورهای در حال توسعه، اتخاذ این فناوری به کندی رخ می دهد. مشکل این است که اکثر پژوهشها در زمینه اتخاذ رایانش ابری به بررسی اثر تعداد محدودی از عوامل پرداخته و مدیران بدلیل عدم اطمینان از جامعیت عوامل درنظر گرفته شده به استفاده کاربردی از آنها نمیپردازند، لذا جهت رفع این نقصان، این پژوهش با بررسی پژوهشهای گذشته با رویکرد نظاممند، برای اولین بار از رویکرد فراترکیب جهت تحلیل و ترکیب عاملهای مختلف و ارائه چارچوبی جامع، استفاده نمود. در این پژوهش با بررسی بیش از 2381 مقاله مجلات و کنفرانسهای معتبر در ارتباط با مبانی نظری موضوع، دسته بندی های مختلف شاخصها و عوامل موثر بر اتخاذ فناوری رایانش شناسایی شده و با استفاده از روش کیفی فراترکیب، چارچوب اولیه از این عوامل شامل نه حوزه (مقوله) اصلی و بیست زیر حوزه تدوین گردید و سپس با استفاده از نظر خبرگان عرصه فناوری رایانش ابری که به روش هدفمند و با استفاده از تکنیک گلوله برفی انتخاب شده بودند، با تشکیل گروه متمرکز (کانونی)، اعتبارسنجی و نهایی سازی شد. این چارچوب به مدیران سازمانها کمک می نماید تا قبل از پیاده سازی فناوری، دید جامعی از عوامل موثر بر اتخاذ فناوری کسب نموده و جهت مدیریت موثر هر عامل، برنامه ریزی راهبردی انجام دهند.
Cloud computing introduces new capabilities to organizations such as: cost efficiency, scalability, access to global markets, and ease of use, flexibility and rapid adaptability against environmental changes. Cloud computing provides an important role in organizational innovation and agility. In spite of great opportunities that this technology brings to organization, in many of organization, especially in developing countries, adoption and migration rate is low. Major problem is that in previous studies of cloud computing adoption, limited aspects have been taken into Consideration. In fact, a comprehensive framework that includes all affecting factors didn’t develop. In order to address this issue, this research by systematic literature review of previous selected research, using the Meta-synthesis approach to qualitative analyze and synthesize different factors affecting the adoption of cloud computing. Finally we propose the comprehensive framework. In this research after systematic search, 57 papers are selected for full content review. Based on Meta-synthesis approach, 94 Concepts, 20 sub-categories and 9 categories of adoption factors recognized and, a cloud computing adoption framework developed. Proposed framework is composed of nine categories such as the economical, technological, organizational, cultural, innovational, regulatory environment, business environment, infrastructure, knowledge based and individual. This framework validated by experts’ judgments. For Expert selecting, the snowball sampling method is applied and in a focus group meeting the adoption framework reviewed and finalized. Proposed adoption framework conducts manager to gain effective and efficient view of adoption factors before cloud computing migration and design strategic planning.
خلاصه ماشینی:
Petri Nets (رجوع شود به تصویرصفحه) (رجوع شود به تصویرصفحه) بــا توجــه بــه اين کــه مقــالات منتخــب بــه بررســي پذيــرش رايانــش ابــري از منظرهــاي مختلـف پرداخته انـد، شـباهت و تفـاوت سـاختاري بيـن مقـالات ، بيشـتر در ارتبـاط بـا مـدل و يـا چارچــوب منتخــب بــراي اســتخراج عوامــل مؤثــر بــر پذيــرش اســت .
همچنيــن ، تنهــا در ١٢ مقالــه (٢١ درصــد مقـالات ) بـراي افزايـش محـدودة متغيرهـاي مؤثـر بـر پذيـرش فنّـاوري رايانـش ابـري از بيـش از يــک مــدل پذيــرش فنّــاوري جهــت اســتخراج عوامــل مؤثــر اســتفاده شــده اســت .
ايــن پژوهــش بــا مــرور نظام منــد و ديــد کل نگــر، در صــدد رفــع نواقــص بيان شــده بــوده و به دنبــال پاســخ بــه ســؤالات زيــر اســت : ابعاد و اجزاي چارچوب پذيرش رايانش ابري چيست ؟ عوامل مؤثر بر پذيرش رايانش ابري کدام اند؟ چارچوب منتخب عوامل مؤثر چگونه است ؟ اهــداف ايــن پژوهــش يافتــن مفاهيــم و مقوله هــاي مرتبــط بــا پذيــرش رايانــش ابــري در پژوهش هـاي گذشـته و ارائـۀ چارچوبـي جامـع از عوامـل مؤثـر بـر پذيـرش فنّـاوري رايانـش ابـري بـا اسـتفاده از روش فراترکيـب بـا ديـد کل نگـر اسـت .
٣. روش پژوهش بــراي توســعه و ارائــۀ چارچــوب پذيــرش رايانــش ابــري نيــاز اســت کــه مؤلفه هــاي مؤثــر بــر مــدل مــورد نظــر بــا بررســي پژوهش هــاي صورت گرفتــه مشــخص شــود.
بــا توجــه بــه پژوهــش محققانــي چــون & Badie (٢٠١٤) Yadegaridehkordi، (٢٠١٦) Olsen &El-Gazzar, Hustad و (٢٠١٥) Yusof &Hamid راهبرد ســازمان (خط مشــي و اســتراتژي ) يکــي از مهم تريــن و مؤثرتريــن عوامــل بــر پذيــرش رايانــش ابــري اســت .