چکیده:
برنامهریزی راهبردی در حوزه فناوری اطلاعات یکی از دغدغههای سازمانهای امروزی است. هدف این تحقیق بررسی بلوغ فناوری اطلاعات در راستای تدوین برنامه راهبردی فناوری اطلاعات در «شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه» است. بر اساس دیدگاه مشترک تمامی مدلهای برنامهریزی راهبردی، یکی از مراحل مهم، تعیین وضعیت موجود سازمان در حوزه مورد نظر است. با توجه به اسناد بالادستی، مانند سند چشمانداز فناوری اطلاعات «توانیر» و سند دولت الکترونیک که برای «شرکت توزیع نیروی برق» لازمالاجرا هستند و همچنین، رویکرد مبتنی بر حاکمیت فناوری اطلاعات در این اسناد، از همین رویکرد در حوزه خدمات بهعنوان چشمانداز «شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه» استفاده شده است. بر اساس چشمانداز تعیینشده، برای بررسی وضعیت جاری در حوزه فناوری اطلاعات از روشهای مدل بلوغ توانمندی یکپارچه و بهروشهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات استفاده شده است. برای دستیابی به هدف این مقاله چهار فاز در نظر گرفته شده است: در فاز اول، که همان فاز شناخت است، فرایندهای کسبوکار شناسایی میشوند. فاز دوم، تطبیق فرایندهای کسبوکار با فرایندهای استاندارد کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات است. برای این منظور، ابتدا فرایندهای کسبوکار از دیدگاه معماری اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفت و سپس، با انجام مصاحبههای تخصصی بر اساس این فرایند تطبیق مورد نظر انجام شد. در فاز بعد، تعیین بلوغ سازمانی با دو روش انجام میشود: در روش اول، ابتدا با استخراج ویژگیها بهروشهای مرتبط با هر یک از فرایندهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات، عبارات توصیفی بهازای هر فرایند استخراج و در قالب 27 نوع پرسشنامه بهازای 27 فرایند آماده شد و جهت تکمیل به مسئولان فرایندها تحویل داده شد. در روش دوم، پرسشنامه استاندارد موجود برای آن بهازای تمامی فرایندها تکمیل شد. نتایج حاصل از بررسی وضعیت موجود، سطح بلوغ فرایندها را بر اساس درصد نشان میدهد و قابلیت مقایسه دو روش را فراهم میسازد. بهعلاوه، بر اساس تحلیل و بررسی مقایسهای این دو روش، نقاط ضعف و قوت فرایندهای سازمانی تطبیقیافته با فرایندهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات تعیین شد و برخی توصیهها و پیشنهادات برای تحقیقات آتی در این حوزه ارائه شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که فرایندهای میز خدمت، مدیریت واقعه، انجام درخواست، مدیریت پیکربندی و مدیریت پیمانکار بهعنوان نقاط قوت سازمانی و فرایندهای مدیریت تغییر، مدیریت دانش، مدیریت امنیت اطلاعات، مدیریت نشر و استقرار بهعنوان نقاط ضعف سازمانی قابل بررسی هستند و در مورد سایر فرایندها مانند فرایندهای مدیریت سطح خدمت، مدیریت تقاضا، و مدیریت ظرفیت روند منظمی قابل مشاهده نبود.
Strategic planning of information technology is one of the concerns for new organizations. This paper is the result of a research project in the field of IT strategic planning in Kermanshah Electric Power Distribution Company. Based on the common view of all strategic planning models, one of the important steps is to determine the status of the organization in the area in question. Given the notifications of upstream documents, such as the Tavanir Information Technology perspective document and the e-government document that are necessary to implement, as well as governance approach in this documents, this approach in the service sector has used as Kermanshah Electric Power Distribution Company vision.
Based on the vision, Capability Maturity Model Integration and Information Technology Infrastructure Library best practices have been used to determine the current statues. To achieve the purpose of the article, four phases are considered. In the first phase which is the phase of recognition, business processes are recognized. The second phase is the matching of business processes with standard processes of Information Technology Infrastructure Library. For this purpose, initially, business processes were examined form the standpoint of information architecture and then the match was done by conducting specialized interview based on the process. In the next phase, organizational maturity is determined in two ways. In the first method, initially, descriptive phrases are determined by extracting the features of ITIL best practices and delivered to process officials in the form of 27 questionnaires for 27 processes. In the second method that has its own standard questionnaire, the questionnaire is completed for all of ITIL processes. The results of examining the existing situation using best practices as well as standard processes of maturity model indicate the maturity level of the processes based on the percentage and provides the ability to compare the two methods. In addition, based on a comparative analysis of these two methods, the weaknesses and strengths of the organizational processes adapted to the processes of the Information Technology Infrastructure Library were determined, and some recommendations and suggestions for future research in this area were presented. The results show that service desk, event management, request fulfilment, configuration management, and contractor management processes as organizational strengths and change management, knowledge management, information security management, release and deployment management processes as organizational weaknesses issues can be investigated and were not regularly seen in other processes such as service level management, demand management, capacity management.