چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش بررسی ارتباط هوش سازمانی بر اثربخشی سازمانی با بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی و طرح آن از نوع همبستگی است که به روش میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی می باشد (190 نفر) که از بین آن ها 123 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند.برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی و پایایی، از سه پرسشنامۀ هوش سازمانی کارل آلبرخت (2002)، اثربخشی سازمانی حمیدی (1382)ویادگیری سازمانی چیوا (2005) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSSوPLS استفاده گردید.یافته ها:نتایج نشان داد که هوش سازمانی بر یادگیری سازمانی تأثیرمستقیم و معناداری دارد، یادگیری سازمانی نیز بر اثربخشی سازمانی اثر مستقیم و معناداری دارد. همچنین ملاحظه گردید که هوش سازمانی بر اثربخشی سازمانی تأثیر مستقیم و معناداری دارد. در نهایت، نتایج بیانگر تأثیر غیرمستقیم ومعنادار هوش سازمانی بر اثربخشی سازمانی بواسطۀ یادگیری سازمانی بود.نتیجه گیری: یافتههای پژوهش بیانگر،اهمیت نقش یادگیری سازمانی به عنوان یک واسطه در ارتقای اثربخشی سازمانی است؛ بنابراین، ضم ن تقویت متغیرهای هوش سازمانی و یادگیری سازمانی می توان اثربخشی و به دنبال آن توانایی ادارات ورزش وجوانان را درپاسخگویی به نیازهای ورزشی جامعه توسعه داد.بنابراین،هوش سازمانی از یک طرف به صورت مستقل باعث بهبوداثربخشی سازمانی و از طرف دیگر به واسطۀ یادگیری سازمانی باعث این امر می شود .
Objective: The purpose of this work was to explain the role of organizational intelligence and organizational effectiveness by examining the mediating role of organizational learning among the staff of the sport and youth departments in South Khorasan.
Methodology: The method used in this research work was descriptive, and its design was a correlation type that was done by the field method. The statistical population of this work included all employees of the youth and sport departments in South Khorasan (190 people). 123 of them were selected as sample by the available sampling method. For data gathering, after confirming the validity and reliability, the three questionnaires organizational intelligence Albrecht (2002), organizational effectiveness of Hamidi (2003), and Chiva organizational learning (2005) were used. To analyze the data, descriptive statistics and structural equation modeling were used.
Results: The results obtained showed that organizational intelligence had a direct and significant effect on the organizational learning. Organizational learning also had a direct and significant effect on the organizational effectiveness. It was also observed that organizational intelligence had a direct and significant effect on the organizational effectiveness. Finally, the results indicated the indirect and significant effect of organizational intelligence on the organizational effectiveness through organizational learning.
Conclusion: The findings of this research work indicated that the role of organizational learning as an intermediary in promoting organizational effectiveness was important. Therefore, while strengthening the organizational intelligence and organizational learning, it is possible to develop the effectiveness and subsequently the ability of the sports and youth departments to respond to the sporting needs of the community. Therefore, organizational intelligence, on one hand, independently improves organizational effectiveness, and, on the other hand, results from organizational learning.
خلاصه ماشینی:
دانشجوي دکتري مديريت ورزشي دانشگاه صنعتي شاهرود تاريخ دريافت : ١٣٩٧/٥/٣٠ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/١٠/١٦ چکيده هدف : هدف از اين پژوهش تبيين نقش هوش سازماني بر اثربخشي سازماني با بررسي نقش ميانجي يادگيري سازماني کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبي بود.
طاهري گودرزي (١٣٩٦) در پژوهشي نشان داد که هوش سازماني و مؤلفه هاي آن (چشم انداز استراتژيک ، سرنوشت مشترک، ميل به تغيير، روحيه ، اتحاد و توافق ، به کارگيري دانش ، و فشار عملکرد) با توجه به نقش تعديل کنندة خود توسعه اي کارکنان بر يادگيري سازماني تأثير دارند.
1796 Journal of Human Resource Management in Sport Shahrood University of Technology Explaining Role of Organizational Intelligence in Organizational Effectiveness by Investigating Mediating Role of Organizational Learning (Staffs in Sports and Youth Departments in South Khorasan) 2 Atefeh Abtahinia1 and Samaneh Rastgoo 1.
PhD student in Sport Management, Shahrood University of Technology Received: 21 August 2018 Accepted: 6 January 2019 Abstract Objective: The purpose of this work was to explain the role of organizational intelligence and organizational effectiveness by examining the mediating role of organizational learning among the staff of the sport and youth departments in South Khorasan.
Explaining Role of Organizational Intelligence in Organizational Effectiveness by Investigating Mediating Role of Organizational Learning (Staffs in Sports and Youth Departments in South Khorasan).