چکیده:
امروزه اغلب سازمانها با محیط پویایی مواجه هستند که بهوسیله ویژگیهای همچون تغییرات سریع فناورانه، چرخه عمر کوتاه محصولات و فرایند جهانیسازی شناخته میشود. در چنین محیطی، نوآوری، عامل بسیار مهمی در موفقیت و دستیابی به مزیت رقابتی شناخته میشود. درواقع، نهادینهکردن فرهنگ نوآوری در سازمان، رمز بقای مؤسسات محلی در رقابت فزاینده جهانی است. پژوهش حاضر به بررسی اثر فرهنگسازمانی (انسانگرا و موفقیتگرا) بر نـوآوری با نقش میانجی شادی کارکنان میپردازد. روش تحقیـق در ایـن مقالـه از نـوع توصیفـی - همبسـتگی و ازنظر هـدف، کاربـردی است. ابـزار جمعآوری دادهها، پرسـشنامه و جامعه آمـاری تحقیـق، کارکنان جهاد کشاورزی استان همدان اسـت. حجـم نمونـه بـا اسـتفاده از فرمـول کوکـران، 90 نفـر، محاسـبه و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفادهشده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از فن مدلیابـی معادلات سـاختاری و نرمافزار Smart Pls استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد فرهنگسازمانی انسانگرا بهطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی شادی کارکنان بر نوآوری، تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین فرهنگ موفقیتگرا فقط بهصورت غیرمستقیم از طریق شادی کارکنان بر نوآوری، تأثیر داشته و ازسویدیگر شادی در محیط کار نیز اثر مثبت و معنیداری بر نوآوری دارد.
Today, most organizations are faced with a dynamic environment characterized by technological features such as rapid technological changes, product lifecycles, and the process of globalization. In such an environment, innovation is a very important factor in the success and achievement of competitive advantage. In fact, the institutionalization of the culture of innovation in the organization is the secret of the survival of local institutions in the growing global competition. The present research studies the effect of organizational culture (humanist and achievement-oriented) on innovation with the mediating role of employee happiness. The research method of the paper is descriptive-correlative and practical based on the objective. The data gathering tool is a questionnaire and the statistical population of the research was Hamedan province Jihad Agriculture employees. The sample size was 90 people according to Cochran formula, and a questionnaire was used to collect data. Data was analyzed using structural equation modeling technique and Smart PLS software. Results showed that humanistic organizational culture has a positive and meaningful effect on innovation directly and indirectly through the mediating variable of employee happiness. Achievement -oriented culture affects the innovation only indirectly through happiness. On the other hand, happiness in the work environment has a positive and significant effect on innovation.
خلاصه ماشینی:
باتوجه به نقش و جايگاه فرهنگ سازماني و نيـز باتوجه به اينکه تاکنون تحقيقي به بررسي جهت گيريهاي فرهنگي بـر شـادي و نـوآوري کارکنـان نپرداخته و همچنين به دليل اهميت تأثير فرهنگ بر شادي و بروز نوآوري در کارکنان سازمان جهاد کشاورزي و اثر اين مقوله در کارايي و بهره وري سـازمان و ازآنجاکـه جهـاد کشـاورزي سـازماني است که در صورت عدم ارائه خدمات مطلوب به جامعه هدف ، موجبـات نارضـايتي کشـاورزان و روستائيان را فراهم مي آورد، در اين تحقيـق سـعي مـيشـود تـأثير فرهنـگ سـازماني (انسـان گـرا و موفقيت گرا) بر نوآوري با تأکيد بر شادي کارکنان مورد بررسي قرار گيرد.
در ادامـه برخـي از مهـم تـرين پـژوهش هـاي صورت گرفته در ارتباط با اين متغيرها تشريح ميشود: شائمي برزکي و همکاران (١٣٩٢)، گودرزي و همکاران (١٣٩٤) اريـک و آليسـون ١ (٢٠١٠)، يافانگ ٢ (٢٠١١) به بررسي تأثير فرهنگ سـازماني بـر رضـايت شـغلي پرداختـه انـد و بـه ايـن نتيجـه رسيدند که بين فرهنگ سازماني و رضايت شغلي، رابطه معني داري وجود دارد.
فرهنگ بر شادي و بروز نوآوري بين کارکنان جهاد کشاورزي و تأثير اين مقولـه هـا در کـارايي و بهره وري سازماني و ازآنجاکه جهاد کشاورزي، يکي از سازمان هايي است که در صورت بروز هـر مشـکلي، بـا نارضـايتي و شـکايات مـردم مواجـه مـيشـود، در ايـن تحقيـق سـعي مـيشـود تـأثير فرهنگ سازماني (انسان گرا، موفقيت گرا) بر نوآوري بـه واسـطه شـادي کارکنـان (رضـايت شـغلي، تعهد عاطفي و تعلق خاطر کاري) بررسي شود.
The Impact of Cultural Values on Job Satisfaction and Organizational Commitment in Self-Managing Work Teams: The Mediating Role of Employee Resistance.