خلاصه ماشینی:
"8او که مسائل اجتماعی را به مسئلهای خانگی تقلیل میدهد در نقد جامعۀ مدرن میگوید:«سر برآوردن جامعه-برآمدن خانهداری،فعالیتها،مسائل،و تمهیدات سازمانی آن-از سایه روشن خانه به روشنایی حوزۀ عمومی،نهتنها مرز قدیمی میان خصوصی و سیاسی را مخدوش کرده است، بلکه معنای این دو اصطلاح و اهمیت آنها برای زندگی فرد و شهروند را چنان تغییر داده است که دیگر نمیتوان بازشان شناخت».
او که انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه را به دلیل جایگزین شدن مسائل اجتماعی به جای مسائل سیاسی محکوم میکند،قلمرو سیاسی را ضمن دخالت مشارکتآمیز مردم به واسطۀ انجمنها در امر حکومتی،قلمرو عمومی حامی تکثر و نه اکثریت میداند: «مردان انقلاب امریکا همه با رأی عمومی به معنای وحدت نظر بالقوۀ همگان،مخالف بودند زیرا میدانستند که در حکومت مردم،قلمرو عام از تبادلنظر میان افراد مساوی به وجود میآید و به محض آنکه این افراد مساوی همگی در امری وحدتنظر پیدا کردند،دیگر جایی برای تبادل عقیده نمیماند و این قلمرو از میان خواهد رفت.
»14 فرض آرنت بر این است که به محض آنکه مسائل اجتماعی که متعلق به قلمرو ضروریات طبیعی است، جایگزین مسائل سیاسیای شود که باید از آزادی تکثر عقیده حمایت کند،و یا زمانی که مرزهای این دو قلمرو در هم مخدوش شوند،قلمرو عمومی در مفهوم اصیلاش که همانا قلمرو عمل یا کنش سیاسی است،برچیده میشود و جا را برای ورود توتالیتاریسم باز میکند.
17اما اشکال کار اینجاست که این آزادی در گرو اندیشه،از آنجا که آرنت آن را در«انزوا(خلوت) و گفتوگوی با خود»میجوید،18تمامی امکانات کنش ارتباطی را از هر حیث از دست میدهد و در نتیجه به آزادی وجدان فردی تقلیل مییابد:«معیار وجدان برای عمل،آن قواعد معمولی نیست که تودۀ مردم پذیرفتهاند و جامعه به آنها مهر تأیید زده است،بلکه این است که آیا هنگامی که دربارۀ اعمال و گفتههای خود میاندیشم،میتوانم احساس آرامش کنم یا نه."