چکیده:
رشد روز افزون جمعیت شهرها بخصوص در کشورهای در حال توسعه باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در شهرها شده است که یک بخش آن مربوط به بحث حملونقل درون شهری می باشد که چالشهای همچون افزایش زمان سفر، آلودگی زیست محیطی، مشکلات روحی و روانی دنبال دارد. لذا مدیران شهری به دنبال سیستم های جایگزین برای کاهش استفاده از خودرو شخصی و تردد آسان و سریع در داخل شهرها می باشد. در همین راستا استفاده از حملونقل عمومی به عنوان یکی از راهکارها در جهت کاهش حجم استفاده از خودرو شخص می باشد. در نتیجه نحوه مطلوب خدمات رسانی و کارکرد در این بخش می تواند رضایت مندی شهروندان را در پی داشته باشد و موجب کاهش حجم خودرو شخصی در راه های درون شهری گردد. با توجه به اهمیت حملونقل عمومی و ویژگی های کالبدی و توپوگرافی شهر ایلام اهمیت استفاده از سیستم حمل ونقل درون شهری را دو چندان کرده است در همین راستا در این پژوهش که به روش تحقیق تحلیلی- توصیفی به بررسی کارکرد سیستم حمل ونقل عمومی درون شهری شهر ایلام پرداخته شده است. نتایج یافتهها حاکی از آن است که سیستم حمل و نقل عمومی شهر ایلام از نظر خدماتی دهی و کارکردی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و عدم رضایت شهروندان را به دنبال داشته است.
The growing population of cities, especially in developing countries, has caused a lot of problems in cities, one part of which is the issue of intra-urban transport, with challenges such as increased travel time, environmental pollution, mental and psychological problems Follows. So, city managers are looking for alternative systems to reduce the use of personal cars and easy and fast traffic within cities. In this regard, the use of public transport as one of the ways to reduce the volume of use of a person's car. As a result, the optimal service and function in this sector can lead to citizens' satisfaction and reduce the volume of personal car in the city. Considering the importance of public transportation and the physical and topographical features of the city of ilam, the importance of using the inland urban transport system has doubled. In this study, the analytical-descriptive research method has investigated the functioning of the city's public transport system ilam has been dealt with. The results of the findings indicate that the public transportation system of ilam city is not in desirable condition in terms of servicing and function and has resulted in dissatisfaction of citizens.
خلاصه ماشینی:
جدول(١): برخي از پژوهش هاي صورت گرفته در مورد حمل و نقل عمومي رديف پژوهشگر(سال) نوع پژوهش عنوان ١ احمد پوراحمد و مقاله ارزيابي و ارائه راهکارهاي توسعه سيستم حمل و نقل BRT در کلانشهر تهران با همکاران(١٣٩١) استفاده از مدل SwOT ٢ ذبيح الله ذکاوت(١٣٩٢) پايان نامه بررسي مسائل و مشکلات حمل و نقل اتوبوس شهري در شبکه شهري ياسوج ٣ جرمن کاميلو(٢٠٠٢) پايان نامه حمل و نقل سريع اتوبوسي :تاثيرات آن بر روي رفتار سفر در بوگاتا ـ جودي مرديس (٢٠٠٧) پايان نامه توان مندي سيستم سريع اتوبوسي (BRT) در ارتقاء توسعه حمل ونقل محور،تحليلي بر توسعه حمل ونقل محور سيستم سريع اتوبوسي در شهرهاي اتاوا،بريسبون و پيتزبورگ ساراسي پايان نامه سيستم پشتيبان تصميم گيري براي ايجاد حمل و نقل سريع اتوبوسي آسوانس (٢٠٠٨) ٦ جومانا نبي (ـ٢٠٠) پايان نامه زيرساخت هاي تاثير گذار و نيرومند: برنامه ريزي حمل ونقل سريع و پايدار در بيروت لبنان ٧ ليسا جيرايم و ويليام مقاله حمل و نقل سريع اتوبوسي در کاهش گازهاي دي اکسيد کربن ناشي از حمل و نقل وينسنت (٢٠٠٦) ٨ نوآکو ماتسوموتو(ـ٢٠٠) مقاله تحليل فرايندهاي سياسي ايجاد سيستم سريع اتوبوسي در شهرهاي آسيايي ، نمونه هاي موردي شهرهاي جاکارتا،سئول و پکن حمل و نقل عمومي ،تمامي سيستم هاي حمل ونقلي را در برمي گيرد که ة مسافران در ماشين مالکتي خودشان سفر نکنند، سفر به صورت جمعي انجام شود نه انحصاري و حرکت وسايل نقليه بر اساس زمان بندي بسيار دقيق انجام شود.
Glendale, CA: Interurban press -Swett, Ira L.