چکیده:
مورخان و خوانندگان تاریخ ادبیات همیشه در تاریخ به دنبال مطالبی دستاول و اصیل بودهاند. از این روی آثار تذکرهنویسانی که درباره همعصران خویش نگاشتهاند همواره دارای اهمیت و اعتبار بیشتری بودهاست. با توجه به اعتبار معاصرنگاری در تاریخ ادبیات این جستار بر آن است تا روش معاصرنویسی در تذکره مجالسالنفایس را بهمثابه نخستین تذکره عصری در قلمرو ایران فرهنگی مورد بررسی قرار دهد. به همین منظور شرح حال شاعران معاصر علیشیر نوایی را در تذکره مجالسالنفایس با کمک مؤلفههایی تحلیل میکنیم که بضعاً از روش «تراجمنگاری» اخذ کردهایم. بررسیها نشان میدهد مؤلفهای که به این تذکره اعتبار و اهمیت میبخشد عنصر «مؤلف» است. اهمیت این عنصرتا اندازهای است که اگر آن را از مجالسالنفایس جدا کنیم کل ساختار و معاییر تذکره به هم میخورد. نتیجه حاصل از این بررسی این است که معاصرنویسی امیرعلیشیر نوایی نگارشی «مؤلفمحور» است. نوایی از نوشتن تذکرهای عصری علاوه بر ثبت نام شاعران معاصر خویش، انگیزههای دیگری همچون تثبیت خویش بهمثابه شخصیت اول فرهنگی هرات، تثبیت جریانهای فرهنگی-ادبی آن روزگار و مانند آن داشتهاست.
Historians and readers of the history of literature always look for original material and documents in history. That is why the works of the authors who write about their contemporaries and their age have always been more important and valid. Considering the significance of contemporaneous writing in the history of literature, this article examines the method of contemporaneous writing in Majales al-Nafayes as the earliest period tadhkirah in Iran. Thus, the account which Amir Alishir Nawai has provided about his contemporary poets has been analyzed. In our analysis, we have drawn on some components in the ‘prosopography’ method. The study shows that the component that gives this work an important dimension is the authorial element. The significance of this element is to such extent that if it is removed from the work, the whole structure would be impaired. The conclusion made by the present study is that Amir Alishir Nawai’s contemporaneous writing is ‘author-centered’. In addition to writing of contemporary poems and the registration of contemporary poets, Nawai had other motivations in this work, for example, the stabilization of himself as a pioneering cultural figure in Herat, and the stabilization of the cultural-literary currents of that era. Extended Abstract 1. Introduction Historians and audiences of history have always looked for the original sources of historical accounts. Therefore, works by writers who have been contemporary with the events or people they have written about are of greater significance and have, thus, attracted much attention. Aware of the importance of works by contemporary writers, the present article studies the contemporary writing methods utilized in Majales al-Nafayis, as the first contemporary tadhkirah (contemporary biography) in Iranian history. This work, written in the 15th century by Amir Alishir Navayi, is one of the greatest works influencing the tradition of writing tadhkirah. 2. Theoretical Framework Prosopography, or collective biography, deals with external features of a group of people who have some characteristics in common – such as a profession or social status. Depending on the purpose of the researcher, these people are studied as a group with common characteristics and features. The present study uses the principles of prosopography to identify the reasons as to why certain individuals have been included in Majales al-Nafayis. 3. Methodology The present article draws on prosopography to explain the components that Navayi has employed to describe his contemporary figures and events. The most important of these components are temporality, spatiality and relationship networks. 4. Findings The present study reveals that temporality, spatiality, and relationship networks play an important role in this work and are closely related to the author of the book. The author plays a great role here and if the work is separated from its creator, the whole structure of the work will disintegrate. In other words, the author forms the whole structure of the book and relates its different parts closely to one another. Moreover, by creating this work, he forms a literary circle, with himself as its main figure. 5. Conclusion It can be concluded from this study that Navayi’s work is author-centered. While writing about important events of the time and his contemporary poets, Navayi has other motivations in writing this tadhkirah. For example, it can be inferred from the book that the author primarily aims to stabilize his position as the most prominent cultural figure of Herat and also continue the literary and cultural trends of the time.
خلاصه ماشینی:
نوایی از نوشتن تذکره ای عصری عـلاوه بـر ثبـت نـام شـاعران معاصـر خویش ، انگیزه های دیگری همچون تثبیت خویش به مثابـه شخصـیت اول فرهنگـی هـرات ، تثبیـت جریان های فرهنگی-ادبی آن روزگار و مانند آن داشته است .
استاد رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد ١- مقدمه هدف از نگارش این جستار نشان دادن اهمیت مجـالس النفـایس بـه مثابـه نخسـتین تـذکره عصری در قلمرو ایران فرهنگی است .
در این مقاله سعی شده جایگاه تذکره مجالس النفایس در تاریخ تـذکره نویسـی فارسـی و همچنین روش گزارش های مؤلف در باب معاصرانش بررسی و تحلیـل شـود.
سومین -و شاید مهم ترین - گرانیگاهِ این بخش بندی «مؤلف » است کـه در مجلـس هـای اول تا سوم نمود یافته : ١- آنان که نوایی نام ایشان را شنیده و در آخـر زمـان ایشـان بـوده ولی خودشان را ندیده است ؛ ٢- کسانی را که نوایی در صغر سن یا جـوانی درک خدمتشـان نموده ، اما در زمان تألیف مجالس النفایس (٨٩٢ق ) فوت کرده اند؛ ٣- آنانی که در این روزگـار فرخنده زنده و مدیحه سرای ذات ملکوتیصفات سـلطان حسـین بـایقرا مـیباشـند و لطـایف مخادیمی که نـوایی بعضـی را بـه ملازمـت رسـیده و بـه شـرف بعضـی از ایشـان مشـرف میگردیده است (نوایی، ١٣٦٣: ٦، ٢٥، ٥٦).
بنابر همین امر، چندان دور نیست اگر تصور کنیم ، نـوایی بـا تثبیت قدرت ادبی خراسان و دربار هـرات ، نـام خـویش را بـه مثابـه متـولی بالفعـل زنـدگی فرهنگی در هرات (همان : ١٠) ثبت کرده است .