چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری اخلاقی بر فرهنگ یادگیری سازمانی با نقش میانجی توانمندی روانشناختی در اداره کل امور مالیاتی استان اردبیل صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان اردبیل میباشد که بر اساس آمار واحد انفورماتیک اداره کل امور مالیاتی استان این تعداد جمعا ۲۲۰ نفر میباشد. تعداد ۲۰۶ پرسشنامه گردآوری و با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. همچنین در تحقیق حاضر از ابزار پرسشنامه استاندارد به عنوان ابزار اصلی جمعآوری دادهها برای دستیابی به دادههای مورد نظر استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل فرضیههای تحقیق نشان داد که رهبری اخلاقی، فرهنگ یادگیری سازمانی روانشاختی را با نقش میانجی توانمندی روانشاختی در اداره کل امور مالیاتی استان اردبیل پیشبینی میکند. در نهایت یافتهها نشان داد کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان اردبیل از نظر رهبری اخلاقی و فرهنگ یادگیری سازمانی وضعیت مناسبی دارند.
The present study aimed to investigate the effect of ethical leadership on
organizational learning culture with the mediating role of psychological
empowerment in the General Department of Taxation of Ardabil Province. The
statistical population of this study includes all employees of the General
Department of Taxation of Ardabil Province, which according to the statistics of
the Informatics Unit of the General Department of Taxation of the province, this
number is a total of 220 people. 206 questionnaires were collected and analyzed
using structural equation modeling. Also in the present study, the standard
questionnaire was used as the main tool for data collection to obtain the desired
data. The results of the analysis showed that ethical leadership predicts the culture
of psychological organizational learning with the mediating role of psychological
empowerment in the General Department of Taxation of Ardabil Province.
Finally, the findings showed that the employees of the General Department of Tax
Affairs of Ardabil Province are in a good position in terms of moral leadership
and organizational learning culture.
خلاصه ماشینی:
با توجه به رقابت شديد سازمانها در جذب منابع موجود و نيز با توجه به الزامات و مهارتهاي کارکنان سازمان اداره کل امور مالیاتی در تحقق اهداف استراتژيك اين كه اهميت ويژهاي دارد، بدين وسيله اين بايستي بتواند در محيط رقابتي موجود در مقابل فشارهاي ناشي از محيط اقتصادي مقاومت داشته و بقاء خود را در محيط پرتلاطم امروزي با توجه به ظرفيتهاي موجود منابع انساني و فرهنگ یادگیری سازمانی روانشناختي آنها تضمين نمايد كه انگيزه و روحية بالاي كاركنان، تقويت حس مشاركت و همكاري، تقويت روابط بين كاركنان، ارتقاء و بهبود سطح بينش مثبت و منطقي كاركنان و پرانرژي نمودن كاركنان از طريق مكانيزم روحي و رواني از جمله ابزارهاي اهم در اين راستا ميباشد.
در اين بين رهبري اخلاقی با ایجاد ویژگیهایی چون اعتماد، تعهد و گسترش فضای دوستی و مهرورزی، میزان ارتباطات میان اعضای سازمان را گسترش داده و روابط اجتماعی سازمان، حس مشاركت و همياري، تقويت ديدگاههاي مثبت در افراد و استفاده از انگيزش بالاي كاركنان را تقویت میکنند (Don Page & Wong , 2014: 160) .
در اين تحقيق متغير رهبري اخلاقی و مؤلفهها و شاخصهاي آن كه عبارتند از مهرورزي، قابليت اعتماد، تواضع و فروتني و خدمترساني به عنوان متغير مستقل از تحقيق دونپيج و وانگ (2014) و واليومبا و همكاران (2014) و متغير فرهنگ یادگیری سازمانی به عنوان متغير وابسته از تحقيق سنگه (1990) و متغير توانمندي روانشناختي شامل شاخصها و مؤلفههايي همچون احساس تأثيرگذاري، شايستگي، احساس معنيدار بودن و حق انتخاب به عنوان متغير ميانجي (واسطهاي) از تحقيق ارگنلي و همكاران (2007) استخراج شده و با مطالعة اين تحقيقات، مدل زير تلفيقاً شكل گرفته است.
Keywords: Ethical leadership, organizational learning culture, psychological empowerment Department of Management, University of Applied Sciences, Worker House Center, Pars Abad, Iran* * Farhadzahedi1357@gmail.