چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی موانع موثر بر جذب و استفادهی کاربران از خدمات کتابخانههای عمومی شهردزفول است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهی اجرا پیمایشی توصیفی است و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. با توجه به تعداد کل اعضای این کتابخانهها 382 نفر به صورت تصادفی انتخاب، و پرسشنامهها توزیع شدند، پس از توزیع پرسشنامهها 309 نفر به سئوالات پاسخ دادند. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه وتحلیل شدند و از آمار توصیفی و جداول فراوانی و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که به ترتیب اولویت، موانع شخصی در استفاده و جذب افراد تمایل به استفاده از اینترنت در رتبه اول، مشغله زیاد تحصیلی، کاری، شخصی در رتبه دوم و ترجیح دادن سرگرمیهای دیگر در رتبه سومو موانع موثرکتابخانهای، کمبود شرایط رفاهی مناسب در رتبه اول، کمی تبلیغات تلویزیونی در رتبه دوم، عدم تبلیغات محلی و منطقهای مناسب درجایگاه سوم قرار دارند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که افزایش استفاده کاربران از خدمات اینترنتی و گوشیهای همراه به عنوان اولین و مهمترین مانع جذب شخصی و کمبود شرایط رفاهی در کتابخانههای عمومی دزفول اولین مانع کتابخانهای موثر در عدم جذب و استفاده از خدمات این کتابخانه هاست و همچنین نتایج نشان داد که افزایش میزان تحصیلات افراد سطح خواسته آنها را از شرایط فیزیکی کتابخانهها و استفاده از خدمات کتابخانهها بیشتر میکند و مردان نسبت به زنان موانع شخصی بیشتری در استفاده از خدمات کتابخانههای عمومی شهردزفول دارند.
Objective: The aim of the present study is to investigate the barriers affecting users' use of the Dezful Library Services in 2019. Method: This study is an applied one by purpose and descriptive survey method which was conducted using a researcher-made questionnaire. Based on the Morgan table formula, given the total number of members of these libraries, 382 individuals were randomly selected. After distributing questionnaires 302 people answered the questions and delivered the questionnaires .The data were analyzed by SPSS software using descriptive statistics, frequency tables, and Spearman correlation coefficient. Results: The findings of the present study showed that priority, personal barriers to using and attracting people, the tendency to use the Internet in the first place, being busy considering education, work, personal in the second place, and preferring other hobbies in the third place. Effective barriers of library, respectively are lack of good welfare facilities in the first place, little local TV advertising in the second place, lack of proper local and regional advertisements in the third place. Conclusion: The results of this study showed that increasing users' use of Internet services and mobile phones as the first and most important barrier to personal attraction are considered; and lack of welfare conditions in Dezful public libraries is also the first effective barrier of not attracting and using the services of these libraries. Increasing the level of education of individuals increases their level of demand for the physical condition of libraries and the use of their services, and men have more personal barriers than women to using the services of public libraries in the city of Dezful.