چکیده:
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی رابطه مؤلفههای تمایلات تفکر انتقادی با تعهد هویت به واسطه سبکهای پردازش هویت (سبک هویت اطلاعاتی، سبک هویت هنجاری و سبک هویت مغشوش- اجتنابی) انجام شد. به همین منظور400 دانشآموز پایه سوم رشته ریاضی- فیزیک (200 دختر، 200 پسر) بهطور تصادفی از میان دبیرستانهای دولتی شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه تمایلات تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI؛ پیتر فشیون، نورن فشیون و گانکرلو، 2001) و مقیاس سبکهای پردازش هویت (ISI؛ برزونسکی، 1989) پاسخ دادند. یافتههای حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که مؤلفههای تفکر انتقادی به -واسطه متغیر سبکهای هویت اطلاعاتی، هنجاری و مغشوش- اجتنابی اثر غیرمستقیم بر تعهد هویت دارند. متغیرهای جستجوگری حقایق، نظاممندی و تحلیلگری به واسطه سبک هویت اطلاعاتی و متغیرهای نظاممندی و تحلیل-گری با واسطه سبک هویت هنجاری تأثیر غیرمستقیم و مثبت بر تعهد هویت داشتند. از میان مؤلفههای تفکر انتقادی، تحلیلگری اثر مستقیم و منفی بر سبک هویت مغشوش- اجتنابی داشت. به این ترتیب نقش واسطهای سبکهای پردازش هویت در رابطه میان مؤلفههای تفکر انتقادی و تعــهد هویت تائید شد.
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effect of critical thinking dispositions on identity commitment through the mediating role of identity processing orientation (informational, normative, diffuse-avoidant). For this reason 400 high school students (200 girls, 200 boys) who were chosen randomly completed 2 scales: California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI Peter Facione, Noren Facione & Giancarlo, 2001) and Identity Styles Inventory (ISI Berzonsky, 1989).The data from path analysis indicated that, factors of critical thinking via mediating the informational and normative and diffuse-avoidant identity styles had an indirect effect on commitment. Truth seeking, systematic and analytical orientation via informational style and systematic and analytical orientation through normative style had an effect on commitment Critical thinking had a direct and negative effect on diffuse-avoidant identity. The results confirmed our conceptual model.