چکیده:
فارابی و غزالی از تاثیرگذارترین اندیشمندان در جهان اسلام هستند که آراء و اندیشه هایشان تفاوت بسیاریبا یکدیگر دارد. فارابی فیلسوفی مشائی و موسس فلسفه اسلامی است، در حالیکه غزالی یک متکلم اشعریبا گرایشات صوفیانه و از بزرگترین منتقدان فلسفه مشاء است. از این جهت مقایسه و بررسی دیدگاه این دوبسیار حائز اهمیت است. در آراء این دو اندیشمند می توان نظرات ایشان درباره هنر را جستجو کرد. مسئلهاین مقاله حول فهم ماهیت و غایت هنر در نزد این دو متفکر شکل می گیرد. بحث ماهیت و غایت هنر )به معنایArt“ ”( به طور مستقل و مستقیم در هیچ یک از آثار این اندیشمندان مطرح نشده است. بنابراین با توجه به آراءابونصر فارابی و ابوحامد محمد غزالی می توان مباحثی را استنباط کرد. سوالات این تحقیق عبارتند از: 1.ماهیت و غایتِ هنر در اندیشۀ ابونصرِ فارابی و ابوحامد محمدِ غزّالی چیستند؟ 2.چه تفاوتی بین آراء این دو دربابِ ماهیت و غایتِ هنر وجود دارد؟ 3.دلیلِ این تفاوت ها و شباهت ها چیست؟ هدف از این پژوهش، بررسیتطبیقی هنر در اندیشه عقل گرایانه فارابی و اندیشه صوفیانه غزالی است. به عبارتی هدف بررسی نقش مبانیمعرفت شناختی در شکل گیری تعریف هنر و غایت آن است.روشِ این تحقیق بر اساس هدف بنیادی ، از لحاظماهیت و روش توصیفی و به صورتِ تطبیقی انجام میشود .روشِ گردآوریِ اطلاعات به صورت کتابخانه ایو میدانی )به شکل مصاحبه ای( بوده است. بی تردید مفهوم هنر در اندیشه یک فیلسوف با اندیشه یک متکلمبا گرایشات صوفیانه تفاوتهایی دارد. نتایج این مقاله نشان می دهد مولفه های ماهیت هنر در اندیشه فارابیعبارتند از محاکات، احساس، زیبایی، لذت وعقل و مولفه های ماهیت هنر در اندیشه غزالی عبارتند زیبایی،انعکاس زیبایی باطنی، لذت، ذوق، شرعی بودن و احساس. همچنین غایت هنر در اندیشه فارابی سعادت و دراندیشه غزالی افزایش دوستی انسان است.
Abu Nasr AL FARABI and Abu Hammed AL GHAZZALI are the famous characters in IslamicPhilosophy and Islamic world. Most of their opinion is different. AL FARABI is the founder of IslamicPhilosophy and he is a peripatetic philosopher. He is called The Second Teacher (after Aristotle whowas The First Teacher). But Abu hammed Al GHAZZALI is a theologian with Sufi attitude andalso he criticized peripatetic philosophy. Some people think that after him, Islamic philosophy isfinished. So the comparative study of them is important. The problem of this paper is to understandThe Essence and The Goal of Art in Abu Nasr ALFARABI and Abu Hammed AL GHAZZALI. Thesubject of “The Essence and The Goal of Art” (Art in modern meaning) was not directly or indirectlyconsidered in their opinion. because this subject was not considerable for them and also for otherIslamic philosophers. But we can deduct their idea about art and beauty. Questions of this paperare: 1. What is The Essence and The Goal of ART in Abu Nasr Al FARABI and Abu Hammed AlGHAZZALI? 2. What are the differences in their idea about the essence and the goal of art? 3. Whatare the reasons of these differences and similarities? The goal of this research is to search The Essenceand The Goal of art in Abu Nasr Al FARABI and Abu Hammed Al GHAZZALI. In other hand, thegoal of this paper is to study the role of epistemology in the essence and the goal of Art. The methodof this research is fundamental , descriptive and comparative . The method of gathering data is frombooks, articles and interview. results show that the best definition for the concept of Art is not essentialdefinition. The best definitions are nominal definition and descriptive definition , because “ Art ” is notan essential concept . It is not an essence in the way that Aristotle said and It is a relative concept. Artis not in the essence of objects and it is predicated with common technical predication. The meaningof goal in this paper is: ” That to which movement is directed ” . Because the relation betweengoal and something that has goal isn’t essential. The essence and the goal of Art in the opinion ofperipatetic philosopher are different to a theologian - Sufi person. The key factors of The Essence ofArt in Abu Nasr ALFARABI are: Mimesis, Pleasure, Intellection , Beauty , and imagination , and thekey factors of The Essence of Art in Abu Hammed ALGHAZZALI are : Beauty , Pleasure, reflecting( mimesis ) of ideal beauty , intuition and Religiously . The Goal of Art in Abu Nasr Al FARABI ishappiness or felicity. In his opinion art helps people to understand what prophet (philosopher)said andguide them to felicity .and the goal of Art in Abu Hammed Al GHAZZALI is to increase the love ofhuman to God.