چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقش مولفههای رفتار شهروند سازمانی گروهی در اثربخشی مدارس ابتدایی دخترانه تهران میباشد. در این پژوهش از روش پژوهش توصیفی( همبستگی ) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی معلمان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 میباشد. از طریق جدول نمونه گیری حجم نمونه 395 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامهها بین آنها توزیع گردید. ابزار این پژوهش پرسشنامه اثربخشی پارسونز(1967) و پرسشنامه رفتار شهروند سازمانی گروهی ویگوداگادوت و همکاران(2007) است. برای محاسبه پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش از تحلیل همبستگی پیرسون و برای تبیین واریانس از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافته ها نشان داد بین رفتار شهروند گروهی و اثربخشی مدرسه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین متغیر رفتار شهروند سازمانی گروهی به میزان 7/52 درصداز واریانس اثربخشی مدرسه را تبیین می نماید.
The aim of this study was to investigate the role of group organizational citizenship behavior on effectiveness of the girls' primary schools in Tehran. To carry out this study, descriptive study (correlation) is used. The population of this research consisted of primary school teachers in 2 district of Tehran in the academic year 94-93. Optimized sample through the sampling volume was determined that 395 teachers were chosen randomly distributed between them. In this study, two main research tool is a questionnaire effectiveness questionnaire Parsons (1967) and group organizational citizenship behavior Vigoda-Gadot et al (2007). To calculate and determine the reliability of Cronbach's alpha coefficient was used. Pearson correlation analysis to examine the relationship between the study variables and the dependent variable variance for multiple regression analysis were used. Results showed a significant positive correlation between the group organizational citizenship behavior and school effectiveness there. As well as group organizational citizenship behavior would explain the 52/7% of the variance in school effectiveness.
خلاصه ماشینی:
com مقدمه امروزه در عصري به سر ميبريم که شايد به سبب شتاب روزافزون رقابت در محـيط ، بـه کارگيري و استفادة مناسب از ابزارهاي نوين و سرمايه هاي انساني سازمان و تأکيد بر نيروي انساني و دانش آن سرمايۀ معنوي سازمان محسوب ميشود و نقش مؤثري جهت بقا در اين محيط فراهم ميکند؛ اما متأسفانه گسترش روزافزون سازمان ها از نظر شاخص هاي مالي و بيتوجهي به مؤلفه هاي انساني، خود موجب بروز متغيرهاي جديدي از جملـه کارايي و اثربخشينداشتن ، فرسودگي نيروي انساني و خرابکاري سازماني شده است (آقايي، آقايي و آقايي، ١٣٩٢)؛ ازاين رو، لزوم توجه به نيروي انساني، عنصري که در سازمان به عنوان شهروند سازمان به فعاليت ميپردازد، بيش ازپيش احساس ميشود.
Mayer, Kuenzi, Greenbaum, Bardes & Salvador 5.
Choi بيشتري به آن شود؛ لذا هدف اصلي اين پژوهش بررسي نقش مؤلفه هاي رفتار شهروندي سازماني گروهي در اثربخشي سازماني مدرسه است .
رفتار شهروند گروهي به چه ميزان واريانس اثر بخشي مدرسه را تبيين ميکند؟ روش شناسي در اين پژوهش ، براي بررسي نقش مؤلفه هاي رفتار شهروند گروهي از روش همبستگي استفاده شده است .
نتايج پژوهش به سؤال اول پاسخ مثبت دادند؛ به اين معني که ابعاد رفتار شهروند سازماني در سطح گروه ، رابطۀ معناداري با اثربخشي مدرسه داشته و بعد رفتار هدايت شده در سطح فرد (٠٦٥٥=r) بالاترين همبستگي را داشته است .
Sevi, E (2010) Effects of organizational citizenship behavior on group performance: Results from an agent‐based simulation model, Journal of Modeling in Management, 5(1), 25-37.