چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، تحلیل مقایسهای ابعاد و عوامل مؤثر بر رفتار سازمانی معلمان مدارس شیراز بود. پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدارس ابتدایی شهر شیراز است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، 59 مدرسه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس ترکزاده و دهقانهراتی (2016) استفاده شد که پس از بررسی روایی و پایایی آن، توزیع و630 نسخه گردآوری شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بعد غالب رفتار سازمانی معلمان بعد فردی است. از سوی دیگر اگرچه عامل غالبی در رفتار سازمانی معلمان یافت نشد اما نتایج آزمون فریدمن نشان داد که از دیدگاه معلمان عامل توانایی دارای بیشترین رتبه اولویت و عامل سیاست دارای کمترین رتبه اولویت است. بعلاوه عوامل رفتار سازمانی تنها با ویژگیهای جمعیتشناختی جنسیت و وضعیت استخدامی تفاوت معناداری را نشان دادند؛ این در حالی است که بین ابعاد رفتار سازمانی و عوامل آن باسایر ویژگیهای جمعیتشناختی مورد مطالعه تفاوت معناداری یافت نشد.
This study aimed to analyze comparatively dimensions and factors affecting Shiraz school teachers’ organizational behavior. The present study was a descriptive-survey. Research population included 632 elementary schools in the four districts of Shiraz that 59 schools were selected by multistage cluster sampling. The data were collected using Torkzadeh and Dehghan Harati’s scale (2016) which were distributed and collected 630 copies after calculating their reliability and validity. The results of this research showed that the dominant dimension of teachers’ organizational behavior is the individual dimension. On the other hand, although there was no dominant factor in the teachers’ organizational behavior, the results of Friedman test indicated that from the teachers’ perspective, the ability factor has the highest priority rank and the policy factor has the lowest priority rank. In addition, organizational behavior factors showed a significant difference only with the demographic characteristics of the gender and employment status. However, there was no significant difference between the dimensions of organizational behavior with any of the demographic characteristics and between organizational behavior factors with other demographic characteristics.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي حاصل از اين پژوهش ضمن کمک به معلمان جهت کسب بينش و آگاهي بيشتر نسبت به عوامل تأثيرگذار بر رفتار آنها، سياستگذاران و برنامه ريزان نظام تعليم وتربيت را ياري ميرساند تا به منظور اثربخشي بيشتر عملکرد نظام تعليم و تربيت ، در سياستگذاريهاي خود رفتار سازماني معلمان و ابعاد، عوامل و ويژگيهاي جمعيت شناختي که داراي اثرگذاري بيشتر بر کيفيت عملکرد آنها ميباشند را مورد توجه جدي قرار دهند چکيده .
رفتار سازماني، معلمان ، مدرسه ، آموزش و پرورش A comparative analysis of dimensions and factors affecting Shiraz school teachers’ organizational behavior Torkzadeh, J.
نظر به آنچه گفته شد، با توجه به جايگاه ارزشمند و اثرگذار معلمان در نظام تعليم وتربيت و نقش کليدي دانش رفتار سازماني در بهبود مديريت عملکرد معلمان در راستاي اثربخشي نهاد تعليم و تربيت (آيدم و کاما١، ٢٠١٣؛ رامرال ٢، ٢٠٠٨)، در اين پژوهش تلاش شده است تا به تحليل مقايسه اي ابعاد و عوامل مؤثر بر رفتار سازماني در سه بعد فردي، گروهي و سازماني پرداخته شود.
يافته هاي حاصل از اين پژوهش ضمن کمک به معلمان جهت کسب بينش و آگاهي بيشتر نسبت به عوامل مهمي که رفتار آنان را تحت تأثير قرار ميدهد، مسؤولان و تصميم گيران نظام تعليم وتربيت را ياري ميرساند تا به منظور دستيابي به اثربخشي و کارآمدي بيشتر جريان تعليم و تربيت ، در سياست گذاريهاي خود رفتار سازماني معلمان و ابعاد و عواملي که داراي اثرگذاري بيشتر بر کيفيت عملکرد آنها ميباشند را مورد توجه جدي قرار دهند.
(2001),Management and Organizational Behavior, New York, McGraw-Hill Higher Education.