چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر جو سازمانی بر رفتار شهروندیسازمانی معلمان با نقش میانجی پاسخگویی فردی بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان شاغل در مقطع ا بتدایی مدارس دولتی دخترانه ناحیه یک شهر ارومیه به تعداد 340 نفر بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده [d1] 180 نفر براساس فرمول کوکران بهعنوان نمونه آماری پژوهش جهت مطالعه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد جو سازمانی هالپین و کرافت (2000)، پرسشنامه پاسخگویی فردی هاچوارتر و همکاران (2005) و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (1990)، استفاده شد. پایایی ابزارها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0، 77/0 و 89/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد که جو سازمانی بر پاسخگویی فردی معلمان و رفتار شهروندیسازمانی آنان اثر مستقیم مثبت و معناداری دارد. اثر مستقیم پاسخگویی فردی بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان به مقدار (36/0) مثبت و معنادار بود. همچنین نتایج بیانگر اثر غیر مستقیم مثبت و معنادار جو سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان با میانجیگری پاسخگویی فردی به مقدار (18/0) بود. از اشارات کاربردی پژوهش می توان به این نکته توجه کرد که مدیران و متصدیان آموزشوپرورش با ایجاد یک جو مثبت و سازنده در مدارس که بر پاسخگویی معلمان تأکید میکند زمینه را برای بروز رفتارهای شهروندی و خود جوش از سوی معلمان فراهم نمایند. [d1] در پاسخ به نظر داور محترم باید گفت که از روش نمونه گیری خوشه ای زمانی استفاده می گردد که جامعه آماری ما وسیع و گسترده باشد و انتخاب نمونه از اعضای جامعه مشکل یا غیرممکن باشد. لذا با توجه به اینکه حجم جامعه پژوهشی ما محدود بود از این روش استفاده گردید. از طرفی نمونه گیری خوشه ای شبیه نمونه گیری تصادفی ساده است با این تفاوت که به جای افراد، گروهها به صورت تصادفی انتخاب می گردند.
The research method was descriptive – correlation. The statistical population of this study consisted of all primary school teachers for public schools for girls area One is city of Urmia There were 340 people. By using simple random sampling 180 person Based on the Cochran formula were selected as statistical sample. The data were collected through three standard questionnaire; organizational climate Halpyn and Kraft (2000), individual accountability questionnaire Hachvartr (2005) & questionnaire Padsakf organizational citizenship behavior (1990) were used. To determine the validity of content and Cronbach's alpha coefficient was used to assess the reliability of that in order α= 0/84, α= 0/77, α= 0/89. The results showed that organizational climate on individual accountability of teachers & organizational citizenship behavior Them significant positive effect. Individual accountability has a direct effect on organizational citizenship behavior (0/36) is positive and significant. The results also reflect the indirect effects of climate on organizational citizenship behavior mediated by Individual accountability (0/18) is positive and significant. From practical research tips This point can be noted managers and educators By creating a positive and constructive Climate in schools that emphasizes teachers' accountability field for Outbreak Citizenship Behaviors & spontaneous By teachers provide
خلاصه ماشینی:
کليد واژگان : جو سازماني، پاسخگويي فردي، رفتار شهروندي سازماني، معلمان مقطع ابتدايي Investigating The Effect Of Organizational Climate On Organizational Citizenship Behavior Of Teachers With Role Of Mediate Individual Accountability Ghaleie, A1*.
3 The purpose of this study was Investigating the Effect of Organizational Climate on Organizational Citizenship Behavior of Teachers with role of mediate individual accountability The research method was descriptive – correlation.
The results also reflect the indirect effects of climate on organizational citizenship behavior mediated by Individual accountability (0/18) is positive and significant.
رسالت پژوهش حاضر بررسي و تبيين نقش ميانجي پاسخگويي فردي در تأثير جو سازماني بر رفتار شهروندي سازماني معلمان مقطع ابتدايي مدارس دولتي دخترانه ناحيه يک شهر اروميه مي باشد.
نتايج تحقيق جهاني ، حسني و قاسم زاده عليشاهي (١٣٩٤) بيانگر اين بود که بين پاسخگويي و رفتار شهروندي سازماني رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
قاسم زاده عليشاهي ، سيد عباس زاده و حسني (١٣٩٢) در پژوهشي با هدف «بررسي اثر ميانجي رفتار پاسخگويي فردي در روابط علي ويژگي هاي شخصيتي با استرس و رضايت شغلي در سه دانشگاه دولتي » گزارش کردند که بين با وجدان بودن و استرس شغلي با ميانجي گري پاسخگويي فردي رابطه معناداري وجود دارد.
در پژوهش حاضر به منظور ارزيابي تأثير متغير جو سازماني بر متغيرهاي پاسخگويي فردي و رفتار شهروندي سازماني معلمان از مدليابي معادلات ساختاري استفاده شده است .