چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و سنجش مؤلفههای بهسازی معلمان مقطع متوسطه استان تهران انجام پذیرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی - پیمایشی بود. از نظر نوع داده آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان جامعۀ علمی و متخصصان بهسازی منابع انسانی آموزش و پرورش بودند که در این پژوهش 14 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع نظری به عنوان مصاحبه شونده درنظر گرفته شد. جامعه آماری در بخش کمی، شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه استان تهران که به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای طبقهای نسبی انتخاب شدند، ابزار پژوهش در بخش کیفی، شامل مصاحبه و تحلیل محتوا بود در بخش کمی، از ابزار پرسشنامه محققساخته استفاده شد. برای سنجش روایی صوری پرسشنامه از طریق اجرای آزمایشی، روایی محتوی و روایی سازه از طریق قضاوت خبرگان ومرور جامع ادبیات استفاده شد؛ همچنین بهمنظور محاسبه پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بهره گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی پژوهش از طریق کدکذاری، تحلیل محتوا انجام پذیرفت و در بخش کمی در قسمت توصیفی و بخش استنباطی با استفاده از نرم افزار Spss و Amos انجام پذیرفت. یافته ها نشان داد، شایستگی های مورد نیاز بهسازی معلمان در 8 بعد و 74 مولفه شتاسایی شده اند که ابعاد آن شامل: شایستگی دانش پداگوژیکی و موضوعی ، شایستگی فناوری، شایستگی پژوهشی، خودبالندگی، شایستگیهای پایه، شایستگی اجتماعی - عاطفی، شایستگی اخلاقی - معنوی و هویت حرفهای میباشد.
The present study was conducted to identify and measure the components of development of high school teachers in Tehran province. The method of the study is applied- descriptive survey in terms of the purpose. In terms of time, it is among cross-sectional studies which used mixed method. According to purposive sampling method and saturation principle, the population in qualitative section includes 14 academic and educational experts who have executive record in decision making. In qualitative section, data were collected by interview and to ensure the tools’ validity, the views of educational experts were used. In quantitative section, the researcher-based questionnaire was used and face validity, content and construct validity (convergent and divergent validity) were measured. To determine the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient and combined reliability were also used. The results show the study tools were reliable. Data analysis in qualitative section, was done by content analysis and in quantitative section, it was done in two sections, descriptive (Mean, frequency,…) and inferential (Structural Equation Modeling) using SPSS. The results of the study indicated that the teachers’ development include 8 dimensions and 74 components involve pedagogical and subject knowledge, self-maturity, basic competencies, social-emotional competencies, moral-spiritual competencies and professional identity
خلاصه ماشینی:
Talvio, Lonka, Komulainen, Kuusela & Lintunen 3.
همان طور که در چشم انداز ايران در افق ١٤٠٤ در حيطه منابع انساني آموزش وپرورش کشور بر آن تأکيد شده ، شکوفايي و رشد استعدادها و توانمنديهاي معلمان ، روان سازي فرآيند يادگيري ، مهياکردن دانش آموزان براي مسئوليت پذيري و ايفاي وظايف شهروندي جهاني، آموزش علوم و فنون و مهارت ها، با استفاده از فناوريهاي نوين آموزشي و بهره گيري از شيوه هاي مختلف تربيتي ، در راستاي توسعه متوازن و پايدار، جزء مأموريت هاي اصلي منابع انساني در آموزش وپرورش است ؛ بنابراين تحقق چنين مأموريتي جز با بهسازي مستمر نيروهاي انساني ، عليالخصوص معلمين که رکن اصلي آموزش به شمار ميروند، ممکن نخواهد بود.
با توجه به آن چه گفته شد پژوهش گر در پي شفاف سازي وضعيت بهسازي معلمان و نيز ارائه سازوکارهايي براي توانمندسازي معلمان ، از طريق کارگاه هاي آموزشي ، خود بهسازي و آموزشيهاي رسمي و غيررسمي است که روشن شدن اين مسئله ميتواند منجر به ارتقاء کيفي نظام آموزش و پروش و توسعه پايدار حرفه اي معلم گردد.
Caprara, Barbaranelli, Steca & Malone روش پژوهش ازآنجاکه پژوهش حاضر به دنبال شناسايي و سنجش مؤلفه هاي بهسازي معلمان مقطع متوسطه استان تهران ميباشد، روش پژوهش بر مبناي ماهيت داده ها آميخته (کمي، کيفي)، از حيث بعد محيط ، از نوع کتابخانه اي- ميداني و از نظر هدف کاربردي، از نظر زمان مقطعي و از نظر روش اجراي پژوهش توصيفي-پيمايشي بود.
در ادامه به سؤال هاي پژوهش پاسخ داده ميشود: سؤال اول - ابعاد و مؤلفه هاي بهسازي (شايستگيهاي مورد نياز) معلمان مقطع متوسطه کدام اند؟ شايان ذکر است که پس از مصاحبه نيمه ساختار يافته با ١٤ نفر خبره در اين زمينه ، پاسخ هاي ارائه شده براي هر سؤال با استفاده از تحليل محتوا توسط پژوهشگر و دو نفر از متخصصين آمار مورد بررسي قرار گرفت .