چکیده:
هدف: هدف اصلی این پژوهش ، ارزیابی اثربخشی دورة آموزشی تربیت منش هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای دوره متوسطه بود. روش: پزوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ اجرا جزء تحقیقات شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش را هنرجویان سال آخر هنرستان های فنی و حرفه ای استان قم تشکیل میدادند. از میان آن ها، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای در دسترس به صورت تصادفی دو گروه 30 نفره انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها در ارزیابی سطح واکنش، از پرسش نامه محقق ساخته در جلسات سوم و نهم استفاده شد. در ارزیابی سطح یادگیری، ابتدای دوره پیش آزمون و در انتهای دوره پس آزمون برای گروه آزمایش اجرا شد. درتحلیل داده ها از آمار توصیفی ( میانگین، انحراف معیار و واریانس ) و آمار استنباطی از آزمون تی استودنت استفاده گردید. یافته ها: نشان داد، دوره آموزشی در سطح واکنش و یادگیری اثربخش است و میانگین نمرات رفتار هنرجویان گروه آزمایش در محیط واقعی کار، نسبت به میانگین نمرات ارزشیابی رفتار هنرجویان گروه کنترل بیشتر می باشد.
Purpose: The main objective of this research was to evaluate the effectiveness of the educational period of the students' education in high school technical and vocational schools.
Method: The present study was a applied research in terms of its purpose and in terms of implementation, it was a pre-test and post-test quasi-experimental research with control group. The statistical population of the study consisted of the students of the last year of the technical and TVT schools of Qom province. Among them, two groups of 30 were randomly selected using available cluster sampling. A researcher-made questionnaire was used in the third and ninth sessions to collect the data in the evaluation of the response level. In the assessment of the level of learning, the beginning of the pre-test period and at the end of the post-test period were performed for the experimental group. Descriptive statistics (mean, standard deviation and variance) and inferential statistics (t-test) were used to analyze the data. The results of the data review showed that the average grades of students' reaction to evaluation at the beginning of the course differ from the end of the course and the average evaluation grades have been improved at the end of the course.
Finding: The study showed that the educational course is effective at the level of reaction and learning, and the average grades of assessment of the behavior of the students in the experimental group in the actual work environment are higher than the average grades of assessment of the behavior of students in the control group.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال هفتم – شماره دوم – تابستان ١٣٩٨ صفحات : ١٤٠-١١٥ Vol 7, No 2, Summer 2019 ارزيابي اثربخشي دوره آموزشي »تربيت منش Evaluating the Effectiveness of the training course "Character Education of هنرجويان فني حرفه اي« دوره متوسطه بر اساس TVT Students" Based on the Kirk مدل کرک پاتريک ١ Patrick Model Y.
3. Professor, Department of Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran چکيده Abstract Purpose: The main objective of this research هدف : هدف اصلي اين پژوهش ، ارزيابي اثربخشي دوره آموزشي was to evaluate the effectiveness of theeducational period of the students' education in تربيت منش هنرجويان هنرستان هاي فني و حرفه اي دوره high school technical and vocational schools.
مدرسان دوره هاي آموزشي، به دنبال تحقق اهداف در سـه سـطح دانشي، نگرشي و مهارتي هستند و اندازه گيري يادگيري ازآن جهت حائز اهميت است که هيچ تغييري در رفتار روي نميدهد مگر اين که يک يا هر سـه اين سـطوح يادگيري تحقق يابند؛ بنـابراين و ازآنجـاکه اندازه گيري يادگيري، نســـبت به اندازه گيري واکنش ها، مشـــکل تر و زمان برتر ميباشـد، توجه به سه سطح دانش ، نگرش و مهارت که از پيش در اهداف ذکرشده اند و نيز، استفاده از يک گروه کنترل ١ براي اندازه گيريها ضــروري اســت (٢٠١٢ ,Kirkpatrick).