چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل پیش بینی کننده عملکرد مربیان در برابر مشکلات بر اساس هوش هیجانی انجام شد. روش این تحقیق به لحاظ تجزیه و تحلیل اطلاعات، از نوع توصیفی - همبستگی بود. از پرسشنامههای هوش هیجانی گلمن به منظور سنجش هوش هیجانی و از پرسشنامه نحوه عملکرد مربیان مارتنز برای سنجش عملکرد مربیان در برابر مشکلات استفاده شد. جامعه آماری شامل مربیان تیمهای شرکت کننده در بیست و سومین المپیاد ورزشی دانشآموزان سراسر کشور (140N=) بودند که بر اساس جدول مورگان 103 نفر به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریبهمبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها نشان داد که سطح هوشهیجانی و عملکرد مربیان در مواجهه با مشکلات اکثریت مربیان خوب بود. همچنین، به طورکلی بین هوش هیجانی با عملکرد مربیان در مواجهه با مشکلات همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت (05/0p<، 395/0 r=). نتایج آزمون تحلیل رگرسیون چند گانه نشان داد که مولفههای خود مدیریتی و مهارتهای اجتماعی توانایی پیش بینی عملکرد مربیان در برابر مشکلات را دارا میباشند. بنابراین انتظار میرود مربیانی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند عملکرد بهتری در مواجهه با مشکلات داشته باشند.
The purpose of this study was to investigate components of Emotional Intelligence in order to predicting Coaches’ performance against problem. Research method was descriptive – correlation. Goleman Emotional Intelligence Inventory and Martens Scale were used as investigation instruments. The statistical population of the research was coaches that participates in 23th National Sport Olympiad (N=140) and 103 participate were selected randomly based on Krejcie and Morgan table. For data analysis, Pearson correlation was used. The results of this study indicated a positive relationship between emotional intelligence and coaches’ performance (r= 0/395, p< 0/01). the results of multiple regression analysis test showed that the self -management and social skills components can predict coaches' performance against problems. Therefore, it is expected coaches that have a higher emotional intelligence have better performance in dealing with problems of the profession.