چکیده:
شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اوّل) بهعنوان یک سازمان دانشمحور با توجّه به ماهیت صنعت خدمات ارتباطی در کشور، پویایی و تغییر بالایی را در حوزه فعالیت خود پیش روی دارد. برای کنترل و انطباق با این تغییرات، این شرکت نیازمند مدلی نوین برای ارزیابی عملکرد خود است. بر همین اساس مقاله حاضر، پژوهشی کیفی در خصوص ارزیابی عملکرد شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اوّل) با رویکرد سازمان دانشمحور و با عبور از مدلهای ارزیابی عملکرد موجود با نگاه سنتی و کوتاهمدت است تا چالشهای این حوزه را با مدلی جامع و مانع، شفاف و ساده پوشش دهد، بهگونهای که واقعگرایانه باشد و با حوزههای حساس و کلیدی عملکرد این شرکت بهعنوان یک سازمان دانشمحور نیز مرتبط باشد. در ابتدا بهمنظور جمعآوری دادهها، پس از بررسی ادبیات و پیشینه تحقیقات انجام شده، چارچوب و پروتکل مصاحبه نیمه ساختاریافته تهیه و تدوین و در ادامه از میان کارشناسان و خبرگان علمی و اجرایی فعال در حوزه خدمات ارتباطی با روش نمونهگیری هدفمند "گلوله برفی"، مشارکتکنندگان انتخاب شدند. تحلیل دادهها با روش تحلیل تم استقرایی شش مرحلهای کلارک و براون کدگذاری گردید. تحلیل دادهها در فرایند کدگذاری با کمک نرمافزار MAXQDA منجر به ظهور 104 کد باز، 27 تم فرعی و 7 تم اصلی شامل مولفههای مدیریت و نیروی انسانی، سازمانی، فرایندی، بازار و فضای رقابتی، فنی و اجرایی فضای کسب و کار، بسترسازی مبتنیبر دانش و نتایج در سه حوزه سازمانی، مشتریان و رگولاتوری شد. با توجه به ویژگیهای خاص سازمانهای فعال در صنعت خدمات ارتباطی و تاکید آنها بر دانش و فناوری اطلاعات بهمنظور رسیدن به کمال سازمانی، نتایج این پژوهش میتواند توسط سایر شرکتهای دانشمحور نیز مورد استفاده قرار گیرد.
Mobile Telecommunication Company of Iran(Hamrah e Aval) due to the nature of the communication services industry in the country, has high dynamism and change in its field of activity. To control and adapt to these changes, the company needs a new model to evaluate its performance. Accordingly,The present Study is a qualitative research on performance appraisal with the approach of knowledge-based organization and by passing the existing performance appraisal models with a traditional and short-term perspective to cover the challenges of this field with a comprehensive, transparent and simple model, so that it is realistic and related to the sensitive and key areas of the company's performance as a knowledge-based organization. First, in order to collect data, after reviewing the literature and research background, the framework and protocol of semi-structured interviews were prepared and compiled, and then among scientific and executive experts active in the field of communication services by purposeful sampling method "Snowball", participants were selected. Data analysis was coded by Clark and Brown six-step inductive theme analysis. Data analysis in the coding process by MAXQDA software led to the emergence of 104open source, 31sub-themes and 7 main themes including management and human resource components, organizational, process, market and competitive environment, technical and executive business environment, knowledge-based platform and The results were in three areas: organizational, customer and regulatory. Due to the special characteristics of organizations active in the communication services industry and their emphasis on knowledge and information technology in order to achieve organizational perfection, the results of this study can be used by other knowledge-based companies.
خلاصه ماشینی:
در اغلب شرکت هاي فعال در صـنعت خـدمات ارتبـاطي بـا تفکـر سـنتي بـه عملکرد سازمان مي نگرند و تنها بر اساس يکي از ملاحظات ، داده هاي مالي يـا حسـابداري، کـه مبتني بر بهره وري سازماني است ، از قبيل بازگشت سرمايه ، سود هر سهم ، کارايي کار مستقيم ، و 1 Imran 2 Waschneck 3 Zheng 157 به کارگيري فناوري توجه ميکنند.
همچنـين شاخص هاي مالي، گزارش دقيقي درباره هزينه هاي فراينـدها، محصـولات و مشـتريان نميدهند و تنها بر فرآيند کنترل بخشي به جاي کل سامانه تأکيد دارند و به کارگيري معيارهاي سنتي فعلي نظير کارآيي هزينه و مطلوبيت ، ممکن است باعث فشار آمـدن بـه مـديران در جهـت توجـه بـه نتايج کوتاه مدت شده و در نتيجـه هيچ گونه حرکتـي بـه سمت بهبود صـورت نخواهـد گرفـت و بدون توجه دقيق و مناسب به مؤلفه هاي کيفي، تنها توليد و ارائه خدمات بيشتر مورد تشويق قرار ١ منبع : گزارش عملکردي شرکت ارتباطات سيار ايران (همراه اول ) با عنوان همراه اول در سالي که گذشت .
همچنـين الگـوي ارزيـابي عملکـرد شـرکت ارتباطات سيار با رويکرد سازمان دانش محور، اين امکان را فراهم ميکند تـا در فضـايي عادلانـه اپراتورهاي حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات را ارزيابي و رتبه بنـدي نمـود، ايـن فرصـت بـراي اپراتورها نيز فراهم ميشود تا بر اساس الگويي جامع که هم به مباحث تخصصي حوزه ارتباطـات و فناوري اطلاعات پرداخته و هم مباحث مختلف سازماني را در نظر گرفته است ، عملکرد خـود را با ساير رقباي خود که در اين حوزه فعاليت مينمايند، مقايسه نموده و در راستاي بهبود مسـتمر و دست يابي به اهداف کلان سازمان ، و جامعه گام بردارند و به مشتريان اين امکان را ميدهد تا بـا کسب اطلاعات معتبر در يک فضاي شفاف براي انتخاب اپراتور و خريـد خـدمات و محصـولات اين حوزه اقدام نمايند.