چکیده:
ارزیابی عملکرد، سیستم مدیریتی رسمی است که باهدف ارزیابی کیفیت عملکرد افراد در سازمان طراحی می شود. در دیدگاه سنتی، مهم ترین هدف ارزیابی، قضاوت و ارزیابی عملکرد است درحالی که در دیدگاه مدرن، فلسفه ارزیابی بر رشد و توسعه و بهبود ظرفیت ارزیابی شونده متمرکزشده است. ارزیابی و مدیریت عملکرد علاوه بر کمک به سازمان برای افزایش توانایی رقابت، در تعیین و پیاده سازی استراتژی ها نیز نقش برجسته ای را ایفا می کند. در این راستا به نظر می رسد با توجه به پیشینه های ارزیابی عملکرد و تحقیقات دیگر محققان، کارت امتیازی متوازن الگویی مناسب است. هدف از این پژوهش ارزیابی عملکرد مدارس دخترانه تیزهوشان ناحیه دو شیراز؛ با رویکرد کارت امتیازی متوازن BSC)) است. روش این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است و در زمره تحقیقات موردی قرار می گیرد. جامعه آماری شامل کل دانش آموزان مدارس تیزهوشان نوبت اول ناحیه دو شیراز است و حجم جامعه آماری را که دانش آموزان تشکیل می دهد ۱۵۰ نفر است. نمونه گیری احتمالی و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای است. ابزار گردآوری پرسشنامه بوده است. تحلیل یافته ها با استفاده از همبستگی رگرسیون در نرم افزار spss آزمون شدند. نتایج نشان داد که ارزیابی عملکرد مدارس تیزهوشان با ابعاد چهارگانه (مالی، مشتری، فرایندهای داخلی، رشد و یادگیری) کارت امتیازی متوازن ارتباط معناداری دارند.
خلاصه ماشینی:
جدول شماره 2: ضریب آلفای کرونباخ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پس از انجام مطالعات کتابخانهای و نیز دریافت دادهها در خصوص جامعه آماری پژوهش تطبیق دادهها در چهار معیار موردمطالعه مبنی 16 سؤال تحت بررسی قرار گرفت تحلیل یافتهها فرضیه اصلی پژوهش بین ارزیابی عملکرد مدارس دخترانه تیزهوشان ناحیه 2 شیراز و ابعاد چهارگانه کارت امتیاز متوازن رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی دوم: بین ارزیابی عملکرد مدارس تیزهوشان ناحیه 2 شیراز و بعد رشد و یادگیری رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی سوم: بین ارزیابی عملکرد مدارس تیزهوشان ناحیه 2 شیراز و بعد فرایند داخلی رابطه معناداری وجود دارد.
جدول شماره 18: رگرسیون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بین ارزیابی عملکرد مدارس تیزهوشان ناحیه 2 شیراز و بعد فرایند داخلی رابطه معناداری وجود دارد.
و این بیانگر رابطه معنادار فرضیه اصلی پژوهش ارزیابی عملکرد مدارس تیزهوشان ناحیه 2 شیراز و ابعاد چهارگانه کارت امتیاز متوازن که شامل (بعد مالی، بعد رشد و یادگیری، بعد فرایند داخلی و بعد رضایت مشتری) است.
نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل این فرضیه (عملکرد مدارس تیزهوشان و بعد رضایت مشتری) بیانگر تأثیر مثبت این دو فرضیه است که میزان تأثیر این اثر برابر با 505/0 است و ضریب معناداری آن برابر 002/0 است که کمتر از 5/0 است لذا میتوان استنباط نمود بعد فرایند داخلی اثر مثبت و همجهت و معنادار بر عملکرد مدارس داشته است؛ بنابراین فرضیه فرعی چهارم رد نمیشو دو این نتیجه بیانگر رابطه مثبت و معنادار میان فرضیه چهارم پژوهش است.