چکیده:
یکی از چالشهای نظامهای حقوقی در مقوله پیشگیری از وقوع جرم، کمتوجهی به پرورش تفکر در افراد بزهکار است؛ که با بهرهگیری از تدابیر تربیتی موجود در منظومه فکری اسلام میتوان در مواجهه با این چالش، گامهای مؤثری برداشت. هدف از نگارش این مقاله، بررسی نقش تربیت عقلانی در فرایند پیشگیری از وقوع جرم است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و میدانی از طریق پرسشنامه محققساخته میباشد که روایی آن از سوی خبرگان و با در نظر گرفتن بار عاملی سؤالات و پایایی آن از طریق آزمون آلفا کرونباخ تأیید شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه افرادی (316 نفر) است که در بازه زمانی سه ماه چهارم 1397، از طریق مراجع کیفری در شهرستان شهرکرد مجرم شناخته شده که به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای رگرسیون گام به گام، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون فریدمن استفاده شد که به این منظور نرمافزار spss بهکارگیری شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که تربیت عقلانی به ترتیب اهمیت، از طریق مؤلفههای تفکر نسبت به عمل مجرمانه، تدبر و عاقبت اندیشی، مشورت و بهرهگیری از تجربیات دیگران و معاشرت و تعلم از محظر عقلا بر فرایند پیشگیری از وقوع تأثیر داشته است.
خلاصه ماشینی:
از جمله صفاتی که به ناگزیر از وجود درونی افراد سرچشمه میگیرد، ویژگی خطاکاری انسان است؛ بدینسان که گاهی قانونی را كه خود وضع نموده است، به جهت دستیابی به منافع خویش نادیده میگیرد تا از محدودیتها رهایی یابد و در حقیقت عمل ضد اجتماعی(بزه) یا به عبارتی اعمال خلاف قانون(جرم) را مرتكب میشود؛ در همین راستا بخش قابل توجهی از جامعه شناسان بر این باورند که جرائم، در نهایت با گسترش و بدل شدن به مسائل اجتماعی سد راه جامعه بوده و کیفیت زندگی یشری را با دشواری مواجه میسازند (علیوردی نیا، 1393: 59)؛ از اینرو باید توجه داشت توسعه متوازن هنگامی حاصل میشود که رشد همراه با بهبود در کیفیت زندگی شامل کاهش در مسائل اجتماعی باشد؛ بدیهی است افزایش روند جرائم در سطح جامعه نه تنها مانعی برای دستیابی به توسعه همهجانبه میباشد؛ بلکه مانعی در راه ایجاد جامعهای متعادل در آینده خواهد بود.
جدول شماره 5: جدول معناداری ضریب همبستگی چندگانه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه فرعی اول: بین تربیت عقلانی از طریق تفکر نسبت به عمل مجرمانه با فرایند پیشگیری از جرم رابطه وجود دارد.
جدول شماره 6: نتیجه آزمون همبستگی پیرسون- فرضیه اول {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه دوم: بین تربیت عقلانی از طریق تدبر و عاقبتاندیشی نسبت به نتایج عمل مجرمانه با فرایند پیشگیری از جرم رابطه وجود دارد.
جدول شماره 8: نتیجه آزمون همبستگی پیرسون- فرضیه سوم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه چهارم: بین تربیت عقلانی از طریق مشورت با صاحبان تجربه با فرایند پیشگیری از وقوع جرم رابطه وجود دارد.