چکیده:
از دیدگاه نشانه ـ معناشناسی گفتمانی، تولیدات زبانی تابع فرایندی پیچیده هستند که عوامل نشانه ـ معنایی بسیاری در آن دخیلاند. در این رویکرد، برخلاف روشهای مطالعة ساختگرایی که تولیدات زبانی را ابژههایی بیرونی میدانستند، آنچه اهمیت دارد، نوعی حضور گفتمانی است که پویا بودن آن همواره جهتگیری گفتمانی، بسط روابط و تعامل بین نیروهای همگرا و واگرا را درپی دارد. این پژوهش «تشخیص» را که دادن مؤلفۀ انسانی به غیرانسان است، بهعنوان فرایند گفتمانی مطالعه میکند و ضمن تحلیل روایت عامیانة «شاهبِزِن» و شناسایی فرایندهای معناساز آن، ساختار روایی و عوامل دخیل در ایجاد فرایند تشخیص را مورد بررسی قرار میدهد. در این داستان علاوهبر گفتهپردازی کنشگر غیرانسانی، شوِشهایی همانند حس مهربانی شاهبزن به بچههایش، تصمیم به ساختن خانهای محکم و ایمن، حس همدردی نجار و سُلو به شاهبزن و حس انتقام شاهبزن از گرگ مشاهده میشود که در قالب فرایند تشخیص، احساس و امیال انسانی را برای غیرانسان بهکار برده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد فرایند تشخیص با تأثیر بر چرخۀ معنا، دوسویۀ بیشینهای و کمینهای بهوجود میآورد و در ایجاد این فرایند عناصری همانند کارکرد رخدادی، تنشی، نظام فشارهای و گسترهای، و گسست از عوامل مهم هستند.
From the View Point of Semiotics of Discourse, language productions are related to a complicated process in which some semiotic elements interfere. Contrary to structuralism methods that language productions are regarded as outside objects, some kind of discourse presence is important in this approach. Dynamicity of this presence leads to discourse orientation, relations expansion and interaction between convergent and divergent forces. This research studies personification which is giving human characteristic to non-human being, as a discourse process and analyzes the narrative structure of the folktales, “ShahBezen” and processes of meaning creation and personification elements. In this story besides enunciation of non-human actor, there are some states such as ShahBezen,s kindness to her kids, her decision to build a firm and safe home, sympathy of carpenter and Salow towards ShahBezen and her vengeance to wolf; these are human feelings and emotions attributed to non-human being in personification process. Findings of this research show that personification process makes a maximal and minimal bipolarity at the impression of meaning cycle and in making this process, some elements such as occurrence, incarnation, pressing and expanding systems and interruption are important.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش «تشخيص » را که دادن مؤلفۀ انساني به غيرانسان است ، به عنوان فرايند گفتماني مطالعه ميکند و ضمن تحليل روايت عاميانۀ «شاه بزن » و شناسايي فرايندهاي معناساز آن ، ساختار روايي و عوامل دخيل در ايجاد فرايند تشخيص را مورد بررسي قرار ميدهد.
در اين داستان علاوه بر گفته پردازي کنشگر غيرانساني، شوش هايي همانند حس مهرباني شاه بزن به بچه هايش ، تصميم به ساختن خانه اي محکم و ايمن ، حس همدردي نجار و سلو به شاه بزن و حس انتقام شاه بزن از گرگ مشاهده ميشود که در قالب فرايند تشخيص ، احساس و اميال انساني را براي غيرانسان به کار برده است .
گرگ با شوش نيرنگ و حيله و در يک نظام شناختي خودش را شبيه به شاه بزن کرد و به در خانۀ او رفت و توانست با کنش القايي بچه ها را فريب دهد: «گرگ دستش را از شکاف در به جيل و جويل نشان داد و صدايش را هم مثل صداي شاه بزن 249 کرد و گفت : بچه ها نگاه کنيد اين هم دست من » (همان ، ١١).
259 An Analysis the Narrative Structure of the Folktales ShahBezen: A Study on the Semiotics of Discourse Ali Karimi Firuzjayi * 1 Ali Heshmati 2 1.
M. A of Teaching Persian Language, University of Payam Noor, South Tehran Received: 11/03/2019 Accepted: 7/10/2019 Abstract So far as the study of semiotics of discourse is concerned, language expressions are related to a complicated process in which some semiotic elements interfere.
This research study considers personification, a human characteristic given to non-human being, as a discourse process, and analyzes the narrative structure of the folktales, ShahBezen and the processes of making meaning and personification.